tisdag 23 december 2008

Tända ljus för förlorade barn


"Sedan några år tillbaka startades en tradition på internet att tända ljus på julafton kl. 15.00. för alla saknade och älskade barn. Ljusen kan tändas hemma framför Kalle Anka, vid graven eller vart man råkar befinna sig. När ljusen tänds är vi tillsammans i tanken och känner gemenskapen med alla familjer som mist barn."

http://www.spadbarnsfonden.se/

Vi tänder givetvis ljus för våra saknade döttrar och behöver knappast bli påminda. Ljusen står och fladdrar i grupper om två där vi befinner oss. Ljusen gör saknaden mer levande och tröstar i mörkret, och ibland ser vi hur de vinkar i värmen. Rutan och Astrid.
Ljuständning ger stor gemenskap för oss mammor och pappor till änglar, men även mellan oss och anhöriga som ges möjlighet att ta del och visa sitt stöd. Det behövs inte mer än en liten låga!

Jag har bett en annan änglamamma med hjälp vid flickornas grav. Tvillingpojkarna Philip och Simons mamma som jag hoppas kan tända de nya ljus vi ställt i flickornas lyktor... en liten julklapp finns hos pojkarna! Nu hoppas jag bara hon sett min lilla vädjan...

2 kommentarer:

Orchid sa...

Jag har redan tänt! Ljuset lyser i fem dagar! Se min blogg!
Med hopp om en fridfull jul!
Ingegerd
Änglamormor

Johbur sa...

Så vackert Ingegerd! Jag ska snart börja tända ljus här i söder...
Kram till dig stolta Änglamormor!