tisdag 2 december 2008

Midnatten råder...

En fläkt brummar igång, och dörren slår. Telefonen är satt på väckning. En gammal kudde vars saknad av ett sömnigt huvud gjort den tunn och grå får besök i natt. Jag är i gott sällskap och bara lite rädd. Sancho Panza står på sin plats med vaktåsnan sadlad, ifall, ifall... Gubbarna Guillou och McCall Smith för ett förtroligt samtal om Mma Makutsis lilla vita bil, som börjar bli till åren, och om Botswanas rika jaktmarker. Något stör herrarna! I Mustafas kiosk har en groda precis rånat en bank med en kniv och en kotlett! Och någon har snutit näsan i en hel vecka! Det surrar på i kiosken och Guillou gruffar på Guillous vis. Osthålsskytten Handlare Grön skjuter skarpt och det blir tyst. Knäpptyst...Men så hör jag hur det karvar och skrapar i magasinet...Det är de 7 fula skitdjuren i rockar och tunga skor, som krälade en tisdags afton upp ur Köpenhamns underjord. En konstapel ropar halt, och jag är räddad.
Gott sällskap.

Efter julbord med jobbet kör man inte självmant alla milen hem. Man blir kvar spontant och sover på soffan! Ett litet äventyr i sig och jag anar lustiga drömmar bara för mig...
Får jag tråkigt kan jag alltid lära mig Konsten att gråta i kör!

1 kommentar:

Unknown sa...

Åh, så mysigt o spännande mitt i alltet! en sak mindre på "att-göra-innan-jag-dör"-listan... ;.)