tisdag 30 december 2008

Det gåtfulla folket


"Det kan vara skönt att veta, att mitt i bland all medicinsk kunskap finns människor med själ och hjärta...Hos oss finns inga väntetider...Att kunna hjälpa de par som av någon orsak inte lyckats få barn är en oöverträffad belöning...De goda resultaten är en måttstock på vårt yrkeskunnande...


Och så håller det på genom hela första broschyren inför nybesöket på Carlanderska. Materialet ser ut som en resebroschyr där de barnlösa lockas att drömma, sittandes i gräset med förväntansfulla blickar där småleenden dröjer innanför den ängsliga ytan...barnlösa är ett folk och dom bor i ett främmande land, detta land är ett regn och en pöl...

Nybesöket på Fertilitetscentrum hände sig den 12/12 kl 10.00. På stumma ben stövlade vi in vår bruna lera och visste inte vad vi skulle komma att känna, tänka eller fråga. Vi fann en oas med vattenfall och djungelrop och inte en människa i väntrummen...väntrummen! Det fanns flera att tillgå allt efter behov, tycke och smak. Blev djungeltrumman för påträngande kunde man välja att gå till havs, med exotiska fiskar och snäckor. Annars fanns en stor patio med moderna valv och takhöjd som ett cirkustält. Det började bra och vi kände oss viktiga för första gången på länge!

Jag fnissade i djungelrummet då jag på min klotterlapp skrivit vad som liknade "utrotning" i stället för utredning! Sköterska och läkare tog snabbt hand om oss och kändes riktigt familjära, hur familjär man nu borde bli med någon som snart ska undersöka gömda kroppsdelar? Jag frågade en miljon frågor, eller kanske tio, och en av dom var "Kostnad för spermaprov? Vad kan utlösas där?" Utläsas hade varit lämpligare! Efter prover och långa samtal där Ruth och Astrid dök upp med jämna mellanrum och där en av barnmorskorna fick tårar, enades vi om att texten talade sanning:

"Hos er blir man behandlad som en människa, inte som ett nummer i en vårdkö"

- Vi kan påbörja ett nytt ICSI-försök närhelst vi känner oss redo, då min mens blev regelbunden genast efter förlossningen. Ett 3-pack för 60.000 (70% chans till barn) eller ett engångs för 29.000 (33% chans).
- Vi är "unga" i sammanhanget då medelåldern i IVF-sammanhang ligger på 37 år. Gott om tid...
- Jag är "frisk" och har genomgått de landstingsfinansierade försöken med mycket goda resultat, inklusive fått plus på stickan 2 ggr. Bra och mycket bra!
- Vi borde fortsätta med "den långa behandlingen" a 5 veckor då jag svarat bra på den.
- Nytt är att odla dugliga embryon 5 dagar istället för 2! Har de/den klarat sig så långt som till blastocyst-stadiet är chansen att den fäster efter återföring 50%.
-Ett kuratorbesök, som annars kostar 800 kr/tim, får vi på köpet.
- M ska lämna nytt spermaprov för att kolla simmarnas nya status.

Sagt och gjort, vi gick hem och funderade...och undrar...om kärleken kommer att slita sönder oss igen?

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja humor har du allt:.) Utlösas och utrota...

Jag håller alla tummar jag kan för er! Åh, vad jag håller! Men om tummarna dör pga blodbrist så är det värt det, bara Astrid och Ruth kan få småsyskon...

Vi kan redan ana det där tärande... och då står kärleken först på tur ut ur "väntrummet"...