tisdag 23 december 2008

Förlåt, det var inte meningen!

Det finns de som tror att det finns en mening med att förskräckliga händelser inträffar. Förluster verkar vara en vanlig sådan "meningen med...". Dessa människor må vara högst religiösa eller har brist på vettigare saker att slänga sig med. Det låter som en enkel utväg att lägga sitt och andras liv i händerna på högre makter. Det som uteblir är förklaringen av denna mening. Våra friska flickor, dog dom för att deras själar var för stora för denna jord? Mig veterligen finns det inget liv på jorden som är mer värt än någon annans. Skulle mina flickor ha större själsligt värde än andras barn? Då borde min egen person vara större än andras eftersom jag förärats med två heliga flickor! Varsågoda att förminska er själva!

Samma snack hörs ibland i infertilitets-sammanhang. Det är nog inte meningen att det ska bli några barn för vissa par. För mig och M skulle det alltså inte vara meningen att bli mamma och pappa, men när vi nu blev det var det meningen att flickorna dog för det var ju egentligen inte meningen att dom skulle ha blivit från första början! Blir vi sedan gravida och föder ett syskon till flickorna är det då inte meningen? I så fall får vi skämmas för att vi lyckats bli föräldrar utan att det är meningen. Förlåt, det var inte meningen!

Okunskap är inte för sällan kränkande. I vårt fall där det rör sig om manliga faktorer bakom svårigheterna att skapa liv är det ofta mig felet ligger hos! Det blir per automatik ett kvinnligt problem hos mindre vetande! I jämlikhetens namn är det nu så att i 1/3 av fallen "ofrivilligt barnlösa" handlar det om kvinnlig faktor, 1/3 manlig faktor och 1/3 finner man inga orsaker bakom. Det kan alltså röra sig om manlig eller kvinnlig faktor eller båda delar. Rättvist och jämlikt!

Jag har därtill mött människor som tycker att det är fel att bekosta oss handikappade IVF-behandlingar, vi får komma över det helt enkelt! Möjligen kan vi få terapin bekostad...Dessa människor har själva flera barn och jag undrar om de någonsin varit lyckliga över att få sina underverk, eller alls känner kärlek för sina barn? Varför tycker de annars att vår längtan ska förminskas och bör vara något att "komma över"? Vi är handikappade, och infertilitet är en sjukdom (på riktigt!) som ofta kommer ur en ursprunglig sjukdom i sin tur. Vi blir bekostade 3 finansierade försök att bilda familj och 70% uppnår lyckan genom dessa tre försök. Vi 30% som blir över hänvisas till privatkliniker där tre nya försök kostar 60.000 och uppåt...Dyra aborter kan unga tjejer och kvinnor som tycker det är jättesvårt att skydda sig få i det oändliga. Kanske borde vissa behöva betala för sig för att lära sig den stora konsten att skydda sig! Då kan det bli pengar över för oss som är sjuka att få fler behandlingar...

Jag är inte emot aborter men emot de som inte förstår värdet av det frö de sår. De som testar för att ångerfullt upptäcka att det gick, och som jag måste betala för. Förlåt, det var inte meningen! De som inte tar sig råd att köpa en kondom. Förlåt, det var inte meningen!

Det är ovärdigt att leka med människoliv! I mitt handikappade liv.

4 kommentarer:

Berber sa...

Åh vad jag håller med dig om ALLT i det här inlägget! Är helt för fri abort men tycker fan inte att den behöver vara gratis. Känner så många som resonerar just så: preventivmedel är dyrt och pinsamt och man kan ju alltid göra abort. Och det där med människors desperata sökande efter mening... Är det för att världen blir alldeles för ohanterligt skrämmande och obegriplig om de värsta saker händer utan att det är någon mening med det? Vet inte hur många som sagt till mig att det kanske var lika bra att mina tvillingar dog eftersom de kanske var sjuka.
Nu missade jag ljuständningstraditionen men genom att läsa dina fina blogginlägg just vid den tiden känner jag ändå att jag var inne i gemenskapen bland oss som på ett grymt och meningslöst sätt förlorat våra käraste små.
Fortsätt njuta av Italien (är det väl?) så gott det nu går så här på tremånadersdagen. Julkram!

Johbur sa...

Ja, Berber. Ibland är man bara förbannad och halv. Önskar nog att det fanns någon mening, men då vill jag också ha en förklaring! De finns aldrig...

Jag tänkte på många små under ljuständningen, där fanns även dina underverk med i tanken! Hoppas och tror att allt går bra för er och ska snart kika in hemma hos dig...

Italien ja, det kan man tro :)

Många kramar!
/J

Unknown sa...

Världen och en hel del människor är galna... De har ingen insikt, ingen empati och är så låsta i sina egna tankar... Johbur, Johbur... jag fårstår precis hur du menar (även om jag inte harvat runt i ivf-träsket och bland oförstående människor av den anledningen...) särskilt med aborten... men jag tror att det är en biverkning som sorgen har... vi ser livet annorlunda -ger livet ett annat värde.

Måste säga att ditt sifferinlägg var briljant! (Men tror att det blev fel med flickornas BF... 4/2 tror jag att det skall stå, om jag inte räknat helt fel, men det stod omvänt... en detalj men ändå... tänkte att du kanske kunde känna att det kändes viktigt att det blev rätt...)

Läser vidare... ;.)

Lilla J sa...

Visserligen är detta ett gammalt inlägg, men jag håller på att plöja igenom din blogg från början och kunde inte låta bli att kommentera detta.

Ville bara säga att jag skriver under på varenda ord i detta inlägg!