fredag 5 december 2008

Sorg-fluensa-depression!

Jag känner mig fortfarande "väldigt konstig", som insjuknande i något som snart bryter ut...

Influensan kan ge kraftiga symptom väldigt snabbt. Från frisk till frossa. Feber har jag ingen, trots att jag inte känner mig frisk, och inte heller muskelsmärtor, men huvudvärk! Den rinnande näsan har ersatts av ständigt rinnande ögon. En mindre uttalad form av förkylning? Cirkulationsorganen är också påverkade genom avsaknad av motion och konstant sittande vid datorn.

Utmattningsdepression ger lite andra symptom jag känner igen:

  • känslomässig utmattning
  • okänslighet för andras behov
  • låg prestationsförmåga
  • trötthet
  • brist på energi
  • lättirritabilitet
  • minnessvårigheter, särskilt av korttidsminnet
  • koncentrationssvårigheter
  • ångest
  • nedstämdhet
  • bristande sexlust
  • sömnsvårigheter
  • muskelspänningar
  • magkatarr
  • huvudvärk
  • smärta
sorgen: Oro, ängslighet och gråtattacker är vanliga reaktioner. Ambivalens, irritabilitet och aggressivitet är inte främmande, även självförebråelser och skuld. Rastlöshet, koncentrationsproblem, ointresse för dagliga händelser förekommer ganska ofta. Och dagliga rutiner, som att sköta hygien och äta, kan kännas oviktig.

Så vad lider jag av? Det skulle vara enklare att meddela min frånvaro på jobbet i enklare termer än "väldigt konstig"!

Inga kommentarer: