söndag 28 december 2008

Sjuvit och snödvärgarna













Dagen innan var en konstig igår. Vi åt en udda frukost med de sju obligatoriska ostarna och därpå sju sorters kakor, från ett fat som fyndades utanför dörren vid entrén på morgonen. Mystiska saker sker i byn när alla sover! Johburs välbefinnande har varit i gungnig ett par dagar, svajigt och yrsligt, och denna morgon trillade trappan över mig på väg upp till frukostbordet! Nu har jag varit sömnrubbad så länge att jag teoretiskt borde vara död, och yrseln har kommit och gått men aldrig avancerat så fort eller pågått så länge!

Vi spånade runt kakfatet och M menade att det kan vara mitt låga blodtryck som behöver salt. Salt? Själv misstänkte jag min nydrabbade diabetes som jag fortsätter ignorera. Kakor, snabba kolhydrater och oregelbundna mattider. Det är konstigt att jag står upp! För ett par veckor sedan var jag på läkarkontroll och fick veta att jag har för mycket vitamin B12. Det är en vitamin som hos vanligt folk är en brist! När läkaren ringde och meddelade provsvaren befann jag mig i twilight zone där mobilsignalen övergick till radio (!) och jag missade hur detta överskott kan påverka mig? Svägerskan undrade om det inte kunde vara blodtryck, diabetes och B12 samtidigt, och den torra luften? Tja, ju mer jag funderade dess då mer av allt kunde det vara.

Vi åkte på shoppingtur för att fylla vårt svenska skafferi med nödvändigheter från byn. Jag hängandes över vagnen och M och svärfar lyriska bland hyllorna. Jag var så yr att jag fick med mig ett par konstiga lackskor på rea! Lackskor är med all säkerhet på utgång...Väl hemma damp jag i säng med en bok men bokstäverna var allt annat än bokstäver, hieroglyfer på mandarin! Långt ifrån Egypten och Kina befann jag mig plötsligt på öppet hav, med svallande vågor och gassande sol. Riktigt illa! Svärfar kom på att han hade en blodtrycksapparat och så började testerna...107 genom 67 (lågt!) en kort vistelse ute där Snövit och dvärgarna låg i bakhåll, 106 genom 77 (lågt!), middag, spel, buljong och salta chips, 118 genom 67! Jag behövde salt och kvällen gick mot oanade höjder. Fixad, återställd och fnissig!

Salt mina vänner, glöm inte det!


Inga kommentarer: