måndag 5 januari 2009

Stilla gatan

På Stilla gatan 8-14 parkerade jag gratis en hel timma! Det var krispigt som knäckebröd under fötterna där jag gick och min del av världen gnistrade frostnupen och strålande. Jag älskar att vara ledig när ingen annan är ledig och idag såg jag med barnaögon fram emot den nya dagen. Att finnas på ödsliga platser där människor vanligtvis kryllar är som att vakna ett sommarlov och inse att hela den varma dagen ligger där bortom frukost. Att vakna efter flera dagars tung sorg är som ett isbad. Först sågande kyla, rädsla, kokhett domnande lemmar och sedan snabbt upp, fippla med våta tändstickor och dansa runt min egen åkerbrasa! Det finns en tjusning i att skapa brasor på egen hand...att vandra långt med sig själv som ryggsäck.



Vid dagens höjdpunkt satt två änglar och solade med kinderna uppåtvända. Det såg varmt och behagligt ut. Jag tände de sedvanliga ljusen och fotograferade den stilla härligheten. Idag vaknade jag men i en annan skepnad... jag förstod plötsligt vad jag skulle göra med senvintern och den stundande våren! Att jag ska skynda långsamt och få gräs mellan tårna innan jag sågar ner buskarna i nya trädgården, att jag ska så ett frö och se var det växer bäst, i vilken jord, innan jag häller ner hela påsen...

Metaforer å sido, en vanlig dag kan bli väl så minnesvärd om man bara tänker efter...Jag bokade tid för diabetesuppföljning och därefter klippning. Jag körde påtittad med tjutande fläktrem genom halva stan för att besöka mina döttrars fridfulla viloplats. Vilade själv tills kylan pillade loss mina naglar! Jag tröttnade på skriket vid höger framaxel och svängde förbi mekanikern som reparerade gratis! Tror han flirtade lite, med en grå-platt skepnad som denna! Köpte mat för två veckor och tulpanerna fick jag nästan gratis då prislappen försvunnit. Nästan gratis vår! M blev glad för min rotmos-middag och blommorna. Gjorde en islykta inspirerad av Orchid´s vackra sådana, och sedan sköna samtal med Kärleken om framtiden...

På Stilla gatan fann jag förankring i ny-gamla mig. Gratis vila för trasigt fordon och en mamma i närheten av de hon älskar högst, där ordnar sig det mesta. Fråga Tiger!
.

2 kommentarer:

Orchid sa...

Jag blev så glad när du skrev att du gjort en islykta! Visst är dom fina? Det går alldeles utmärkt att ha ett gravljus inuti lyktan. Jag kan nästan se framför mig när den lyser så fint på dina flickors grav!
Gör fler lyktor! Dom är nästan gratis!
Stor kram!
Ingegerd

Vida sa...

Vackert skrivet och klokt tänkt.. din blogg är verkligen så himla läsvärd. Läser alltid men skriver inte alltid för jag hittar inte alltid orden.

/Liv