torsdag 24 september 2009

Happy birthday på spanska 24/9-09

Vid kalasgraven sken solen i det ständigt blåsiga Göteborg. Vi hade småpresenter, storballonger och vanliga såpbubbleflaskor i en påse. Jag hade under dagen funderat över en passande sång, men insåg att alla var allt annat än passande. I alla fall de svenska..."uti hundrade år". Jag försökte tillverka en egen variant som lät mindre "Ja må dom leva" men fann inte orden. Jag fann däremot en skatt i min språkgömma, "Happy Birthday" på spanska! Jag sjöng och Kärleken nynnade vacker rappakalja, en för Astrid, en för Ruth.

Cumpleaños feliz
Cumpleaños feliz
Te deseamos todos
Cumpleaños feliz

Lite fnissiga i vinden som blåste bus i ballongerna, torkade vi fågelbajs från stenen. Det förefaller vara en och samma fågel som bajsar på samma bokstäver. Alltid! Vid varje besök samma, samma. Vi putsar, den bajsar. Stenen glittrade snart ikapp med glitterkulan (en sån man skakar) innehållande hundratals flytande små silverhjärtan och ballongerna som sprakade kitschigt i solen.

Höjdpunkten blev ballongsläppet. När vinden mojnade för en bråkdels sekund, släppte vi "Happy Birthday" och "Hello Kitty" i luften. De kunde knappt bärga sig innan de var högt och långt borta! Det var så vackert och lyckligt just då, vid döttrarnas glittriga grav.

Jag spanade efter de två blänkande ballongprickarna i den höga, blå, kvällsluften och märkte att de styrde riktning sjukhus. Vårt sjukhus! Jag önskade ballongerna mot de dystraste av salar för att sakta sväva förbi någon i behov av ett minne att greppa. Någon i vår situation, någon som precis förlorat sina drömmar. Jag hoppades att Ruth och Astrids "Happy birthday" och "Hello Kitty", med sina svansar av snören och etiketter med vackra ord, kunde gro ett hoppfullt minne i någon annans svarta jord. Att minnas som magi en födelsedag om ett år där sången kan bli "Happy birthday" på ett passande språk...





















5 kommentarer:

IVF-Karusell sa...

Grattis tjejer på födelsedagen! Så fint när ni släppte iväg ballongerna, kom en tår här.

Massa massa kramar!

Unknown sa...

NU gråter jag! Hade också velat släppa ballonger så, men vi var alltför dåliga i planeringen... får göra det nästa år...

Helt underbart vacker!

Vida sa...

Kom en tår här med, vilka fina bilder ni visar och vet du att Nalle Puh säger att man kan inte vara nere med en ballong. Era flickor har verkligen fått de finaste av presenter men även de finaste av föräldrar. Å vad jag önskar att du får allt de du nånsin önskat.

Kramar

Vida sa...

Kom en tår här med, vilka fina bilder ni visar och vet du att Nalle Puh säger att man kan inte vara nere med en ballong. Era flickor har verkligen fått de finaste av presenter men även de finaste av föräldrar. Å vad jag önskar att du får allt de du nånsin önskat.

Kramar

Nilwa sa...

Sitter här och gråter när jag tittar på er fina film när ni släpper ballongerna till flickorna. Jag blir så arg...de ska inte vara såhär....Ni/vi ska inte behöva uppleva de här. Var finns gud? Rättvisan? Den fege som aldrig visar sig men dömmer så hårt.
Hoppas er och flickornas dag blev ett ljust minne.
Många varma kramar