lördag 19 september 2009

Repris

Viktökning. Huvudvärk, yrsel, dåsighet, trötthet. Ökad eller minskad huvudbehåring. Hjärtklappning. Sömnrubbningar, nervositet. Nedstämdhet. Värmekänsla i huden, svettningar, minskad sexlust. Minskning av bentäthet. Illamående, kräkningar, diarré, förstoppning. Torr hud, akne, hudutslag. Irritation av nässlemhinnan. Lukt- och smakförändring. Näsblod.

Smärta i buken, ryggen, armar, ben och leder. Muskelstelhet i axel. Menstruationsliknande blödning, torrhet i slidan, underlivsflytningar, äggstocksystor (sjuklig blåsbildning i äggstock). Bröstömhet med förändring av bröstens storlek. Smärta vid samlag...

...Myrkrypningar i huden
Minnes- och koncentrationsstörningar
Ångest
Depression
Mjölkutsöndring
Synstörning
Andnöd
Öronsus
Försämrade blodsockervärden
Tryck bakom ögonen...

Med små undantag kunde dessa biverkningar stå på bipacksedeln för små döda bebisar. Inte mindre än 31 av dessa har jag upplevt under mitt första sorgeår! Jag drar slutsatsen att sorg kan ge lika allvarliga/allvarligare komplikationer som/än starka mediciner, samt att biverkningarna förekommer hos långt fler än 1 av 100 och under en mycket lång tid.

Jag har börjat spraya mina äggstockar ur funktion idag! Det är fjärde gången på lika många år som jag tvingar min kropp att bli ett med klimakteriet. Jag befinner mig på gränsen mellan likgiltighet och hopp. Ett hopp som bär mer av en rörelse, i positiv eller negativ riktning, med mindre tro på högre makter, drömmar eller känsla av samhörighet. En rörelse kort och gott.

Vad gäller likgiltigheten är den kanske inte fullt så slutgiltig som Kaj Schueler skriver i SvD Kultur, 081116: ”Likgiltigheten utlöser ingen reaktion. Likgiltigheten är ingen reaktion. Likgiltigheten är inte en början, den är ett slut”. Min är en reaktion...på tvära kast i svarta korridorer och tilltygade drömmar. Likgiltighet är rena lyckan i jämförelse, och rent subjektivt tror jag inte den måste innebära ett slut i den bemärkelsen att det inte finns en alternativ början.

IVF nr 4 känns mest som en oönskad repris av "Svenska hjärtan", och bör hållas utom syn- och räckhåll för både barn och vuxna.

.

3 kommentarer:

Orchid sa...

Härligt att ni vågar försöka igen! Jag håller tummarna för att allt ska gå bra och kan bara önska LYCKA TILL!
Kram!

Vida sa...

Med en stor varm kram så håller jag alla tummar jag har för att livet får växa inom dig under ett hjärta stort som en ocean.

Varm kram från Liv

Johbur sa...

Tack, tack...hoppas lite jag också. Kan inte låta bli :)

Kramar!