tisdag 29 september 2009

I Zodiaken

Vi bibliotekarier läser ibland. Det händer. Inte sällan ger kafferasten utlopp för vårt uppdämda behov att släppa skräplitteraturen lös. När veckotidningsskvallret haglar kring kaffekoppar och knäckemackor vaknar de flesta av oss till liv.

Jag har funderat över när och hur jag vaknade till liv efter traumat, och när och hur jag började se mina döttrars födelse och död som något berikande och vackert, också. Hur kan jag ännu inte svara på, om vi bortser från att det krävdes blod, svett och tårar, men jag tror livet började återlevas under sommaren. Kroppsliga smärtor i mage och bröst avtog och jag blev långsamt förvandlad från träsk- till skogstroll i det strilande sommarregnet. Dagens uppvaknande hände sig mellan en kopp rykande choklad-té och ett i högen av skräphoroskop:

Kräftan (22/6-23/7)

Du är mästerlig på förvandlingsnummer. Nej, inte som en figur i en serietidning, även om du besitter en sorts superkraft när du tänker efter. Tänk bara på den där besvärliga händelsen för länge sedan och hur du lyckades vända utvecklingen till din fördel. Använd dig av det minnet för att samla krafter den här veckan.

Element: vatten Nyckelord: Intuition, anpassning, känslighet, impulsivitet, hem, familj, minne, månen...Positiva karaktärsdrag: varsam, försiktig och har stark släktkänsla. Negativa karaktärsdrag: lättrörd och överaktiv. Människokroppen: mage och bröst.

Om vi byter orden "besvärliga" mot fruktansvärda och "händelsen" mot prematura födseln, samt nyckelordet "minne" mot förvirring stämmer det hyfsat. Efter lite vidare research om västerländsk astrologi läste jag att det förr i tiden ansågs att människornas själar härstammade från kräftans stjärnbild...betänk då att just jag fick tidig vattenavgång som ledde till att två döttrars själar nu vilar bland molnen, och att döttrarnas element i vågens tecken är luft! Tur ändå att den måne jag styrs av befinner sig nära den luften, och att min starka släktkänsla gör att drömmen om syskon får skjuts av IVF nr 4. Den som gör att krafterna behöver samlas i veckan...

Vår vistelse i Zodiaken är stjärnklar!
.

4 kommentarer:

Vida sa...

Underfundigt och poetiskt skrivet som vanligt. Tack för det!

Kramar från Liv

Unknown sa...

Du skriver alltid så insiktsfullt! Älskar dina innehållsliga (finns det ett sådant ord...hm..) inlägg!:.))

Helt otroliga!:.)) Jag har en annan tvist på stjärntecken, som ena lillasyster sade härom dagen... kommer i brevet till lillebror senare idag:.))

Nilwa sa...

Tänker på dig/er lite extra nu inför nr4. kramkram

Unknown sa...

Hej!
Jag måste bara skriva och säga att jag är full av beundran för din förmåga att skriva. Du skriver så oerhört vackert, klokt och insiktsfullt om allt från det mest banala och enkla till det som vi mammor fruktar mest, att förlora våra barn.
Jag kan sitta och läsa texterna här i din blogg om och om igen och förundras.
Jag hoppas verkligen att du skriver dessa texter och ger ut dem i bokform. Tänk att få sitta i lugn och ro ute i naturen och läsa och njuta av allt du skriver.
Jag hoppas du och hela din familj får en trevlig helg,
Katarina "amospersson"