fredag 20 mars 2009

Innovation

Dagen bjöd på marknadsföringskurs på Göteborgs Stadsmuseum. Trots att mina sovtimmar fortfarande inte sträcker sig längre än till 4 timmar per natt har något förändrats. Den hårda dippen känns inte fullt så hård längre. Jag gladdes åt att vara på besök i min gamla bo-stad och omgivningarna tedde sig något vackrare än vanligt. Visst lyste solen och visst är ett avbrott i rutinerna välgörande, men ändå. Staden liksom välkomnade mig åter, utan att jag kände mig förrädisk eller längtade tillbaka. Kort och gott på besök.

Det här med hoppet vill jag inte på något sätt överdriva. Dels lyser solen som har dokumenterat god påverkan på psyket, samt att den bistra sanningen är att rätt vad det är trillar jag av stegen igen. Det är så sorgen efter en Ruth och Astrid fungerar. Kanske gör den vetskapen att jag kan njuta aningen mer av de stunder som är just njutbara? Kanske.
Jag märker tydligare nu alla ögonblick som bör tas tillvara. Klyschigt så det förslår men ändå ett uppvaknande.

Sorgen är som den där "besvärliga kunden" vi fick höra mer om idag. Den som gör att jag får ett brådskande ärende till magasinet där jag letar böcker ännu ej skrivna. Den som får mig att gripa efter den trubbiga papperssaxen med förhoppningen att korta livet. Densamme som gör att jag med transparent hicka måste försvara min presens med "jag kan inte allt om allt". Kunde jag skulle jag i stundens hetta förstå att det är de besvärliga kunderna som lär mig något nytt, leder till innovation. Bekräftelsen, den att jag är bra, den ska jag lyssna på ofta men det är bara det besvärliga som leder till nytt. Sådan är sorgen. 10% hopp 90 % hårt arbete.

Jag ska motvilligt tacka den en dag.


Ps. Sparveln, är du där? Saknar dig!
.

3 kommentarer:

sparveln sa...

Jag är här och jag saknar dig med! Jag läser allt du skriver men tiden är inte alltid på min sida, skulle vilja skriva så mycket mer än jag gör!

Jag skickar dig ett mail lite senare idag!

Jag minns plötsligt en dikt av Barbro Lindgren som min mor prackade på mig någon gång i tonåren (och som jag ändock tyckte mycket om) när jag läser det du skrivit här:

"Djupt, djupt inne i sorgens
mörker, glimtar en annan
sorts glädje fram
en allvarligare glädje
i grunden besläktad med sorgen.

Se Magnolian! Den blommar nu!"

Kram Vännen min!

Johbur sa...

Åh! Där var du! Maila gärna...
En mitt-i-prick-dikt som skall sparas. Tack!

Kramar!

Unknown sa...

Du beskriver det så bra! Verkar som om vi sorgdippar lite om vart annat nu;.)

Skönt att din är på utgång nu i alla fall!! Du förtjänar att kunna njuta av solen, av staden och av den kort-lång-smal-tjocka mannen,.)