söndag 29 mars 2009

I väntan på att färgen torkar

Måla väggar är döda-barn-terapi god som någon. Inte ens den mest innovativa KBT:n kan råda bot på död, eller sorgen efter, men kanske råda bot på det förlamande tillstånd som följer döden och sorgen i spåren. Måla fungerar så för mig. Frigörande. Jag tänker väldigt bra och mycket när jag har flow. Alltså när jag får saker gjorda utan att tänka nämnvärt på den syssla som håller mig upptagen, utan ägnar mig åt att tänka mina tankar. Fri från skräp! Det blir jag när jag målar, städar, krattar, springer, syr, packar paket, promenerar fort, går på loppis och kalas. En här-och-nu känsla utan motstycke. Helgen har bestått av det ena här efter det andra nu.

Ett sjaskigt litet WC har förvandlats från mintgrönt (på modet nu) till varmt vitt och fogarna (som även de var mintgröna och på modet nu) har blivit skrapade och omfogade. Det sistnämnda, aldrig mer! Svett, pulverdamm, kladd, svid, tårar, muskelvärk och jävla skit! Innan söndag blir måndag ska jag silikona i skarven mellan vägg och golv så att Sören rörmokare får en trevlig arbetsmiljö när han placerar holk och handfat. Jag bombarderar våra underbara hantverkare med amatörfrågor så fort jag får en chans och ser ivrigt fram emot morgondagens frågestund. Jag har tre utbildningar, med tre olika inriktningar i ryggen och skulle en fjärde bli aktuell är det målare jag blir. Lokförare som nummer två.












Ett vackert paket blev till i väntan på lördagens 35-års-kalas, packat med hjälp av en antik pappersduk som kostade 2,75 på den tiden! Jag har tidigare packat med tårtpapper, vaxdukar, potatistryckta tyger, stora växtblad, garn, spanska dagstidningar, målningar, tapetrester, färgad bubbelplast...det går att packa av det mesta, och däri ligger det roliga. Just det här passade mina neonfärgade naglar och jag lämnade med viss motvilja ifrån mig grannlåten.









Väggen med flow väntar på att avsluta en fin helg till tonerna av Stevie Wonder's Sir Duke. Många nya tankar innan drömmen tar vid.

"Fugeoverfladerne skal vaere rene, törre og fri for stöv"

.

2 kommentarer:

Orchid sa...

Vilken energi du har!!! Och fantasi när du gör fina paket!!!
Jag förstår att du får fint och fräscht hemma!
Kram!
Ingegerd

Julia sa...

Nagelackstokig som jag är vill jag gäran se bild på dina fina naglar också :)