måndag 16 mars 2009

Granne med självaste Fan

Mellan 1 och 3 procent av alla förlossningar är tvillingfödslar, ganska ovanligt och ofta något som barnmorskor och förlossningsläkare vill närvara vid. Dubbel utmaning och dubbel glädje. När jag fick reda på att grannarna rakt över tomten nyligen fått tvillingar tog jag motvilligt det första lyckopillret. Det blev för mycket och jag minns att jag tänkte "det var då självaste Fan!" Om en av ca 86 förlossningar ger tvillingar, hur stora är oddsen att just en tvillingfamilj bor mitt över trädgården? Hur stora är oddsen att de bor mitt emot en trasig familj med tvillingänglar?

Ganska liten.

Det blev mycket för mycket, alldeles för nära, och jag barrikaderade solstrålarna med tunga sandsäckar och lade mig på vakt, vapnet osäkrat med siktet inställt. 60-70 meter från vårt vardagsrumsfönster, med fönster längs hela ytterväggen, lyser ett rum med milt nattljus. Där lyser det alltid. Jag ser detta rum och föreställer mig vad som omhuldas av de mjuka tapeterna. Önskar att det var vi. Vi har många rum att fylla med tvillingfötter och dubbelskrik men turen var inte vår. Om ett par år jagar föräldrarna lyckligt frustrerade runt på jakt efter två små rymlingar, som halkat över på vår tomt, i vår oas, ler urskuldrande mot oss med ett barn under varje arm och barnen gnäller. Säkert två flickor. Jag önskar det var vi.

Jag vill inte behöva dessa svarta tankar. All världens avundsjuka, bitterhet och ilska under de svartaste av tegelpannor. Jag är en snäll och rationell människa! Men när något så uppenbart gäckar oss och älskar att se oss vridna av smärta då tar sig svärtan ut, genom alla mina mynningar och kladdar ner där jag försöker gå upprätt. Blicken dras inte längre mot de höga trädens toppar, där koltrasten sprider vemod med sin sång. Den dras i hemlighet mot ett upplyst fönster i en levande fasad, bakom vilken de boende låter sången fylla dem med hopp om vår och nya tider.

Undrar om de vet att de bor granne med självaste Fan?

.

2 kommentarer:

Orchid sa...

Sannolikheten för att det skulle bo tvillingar mitt emot er var ju ganska liten. Men nu är det så. Det är ju inte omöjligt att du lär känna dom och kan ha litet behållning av dom!
Kram!
Ingegerd

Johbur sa...

Orchid, jag ska göra mitt allra bästa! Kanske bjuder jag på saft när min klump till hjärta tagit sig samman. Hoppas det...

Kram!