tisdag 3 mars 2009

Hopplösa läderhud

Det här med hopplösheten har genomsyrat hela februari och har bidragit till min bristande energi och skrivlust. Att finna sig hopplös är inget önskvärt tillstånd, särskilt inte för en som alltid tidigare har funnit små vägar ut ur nedstämdhet och oförmåga. Den 5 år långa längtan och kampen för ett levande barn har givetvis naggat hoppet i kanterna, men det har funnits där någonstans under det yttersta hudlagret. Jag har känt det pulsera och blivit värmd av den ljuvliga känslan.

Nej, februari har varit hopplös och pulsen har letat sig långt bakom den isolerande underhuden. Dels sopade sorgen efter våra tappade döttrar undan mattan, igen, och dels har andras hoppfyllda tillvaro påverkat mig så att jag känt mig hjärtlös. Platt och eländig. Vänner och bekanta har meddelat nya graviditeter, små levande bebisar har fötts, spiraler plockats ut och IVF:er lyckats. Det har gått i rasande fart. Änglamammor har blivit gravida med syskon till småänglar och här står jag och räknar procent! Det ser inte muntert ut. Kalkylen är enkel när man är tröstlös. Ju fler som lyckas dessdå fler av oss som blir kvar kommer att misslyckas. Några av oss måste, för statistikens skull, förbli tomhänta med hjärtat hängande som ett blottat groteskt och kallt smycke runt halsen.

Missförstå mig rätt! I djupet av min ödmjukhet för det mirakel som livet är gläds jag åt mina älskade vänners lycka och finner tröst i att olyckssystrar och -bröder lever drömmen tillslut. Men det är dubbelt. För i varje lycka ser jag en spegling av dess motsatspar, en spegelbild av mig och Kärleken. Jag har mycket att vara glad för och visst kan det alltid bli annorlunda men jag ser så dåligt när hoppet trillat av näsryggen! Jag önskar jag kunde sluta se mig själv i skuggan av andra och se lyckan som något relativt och individuellt, något som kan se ut så som man vill att den ska se ut. Jag vill forma den men jag kan inte längre utan hoppet. Någon som vet var man gräver efter nytt?

Jag har inte orkat läsa de bloggar jag vanligtvis följer. Exempelvis Marcus Birro och Finnjonnas. Trots att de varit i helvetet och återvänt, och nu har en liten bebispojke som äntligen fått stanna. Jag borde jubla, men gråter mest av längtan efter densamma, fast min. Vår. Som tillfälligt hopplös klarar jag inte att läsa det här för jag är rädd att bli utan och kvar på förlorarsidan. Kanske idealiserar jag föräldraskapet? Kanske är det lögn att det är "det största"? Kanske blir man inte lyckligare än man gör sig? Och kanske blir jag sviken av min fluffiga dröm...men ge mig en chans att veta!

Vet någon vägen från subcutis genom dermis för att nå epidermis, där hoppet ligger på lur?

.

9 kommentarer:

Orchid sa...

Jag är så ledsen över att du har det så tufft! Jag önskar verkligen att du skulle ha det annorlunda!
Kram!
Ingegerd

Vida sa...

En stor varm kram och hoppas hoppet kommer tillbaka.. förstår att det är tungt. Jag tror alla som läser det här missförstår dig rätt. Men du måste få vara ledsen, arg, besviken, rädd och allt annat. Man kan inte alltid gå in i glädjen för andras skull..

Var rädd om dig!

Kramar från Liv

Nilwa sa...

Det är som om du har hoppat in i mitt huvud och skrivit precis, exakt så som jag känner....precis varenda ord!!!
Är så fruktansvärt trött på att ständigt behöva kämpa för att hålla sig på ytan, trött på att låtsas ha det okey när man bara vill skrika, göra saker som anses göra att man ska tänka på annat, när det ända man vill är, det som man vet kanske aldrig blir ens verklighet.
har precis börjat böda efter de andra misslyckade ivf behandlingen och ORKAR rent ut sagt inte mer nu!!! Hur jäkla svårt ska de vara och hur länge ska vi som redan råkat ut för de värsta en människa kan råka ut för behöva lida. Ge oss lite andrum snart snälla!!! Hoppas så innerligt att våra situationer snart kan få en annan vändning! Många kramar Jenny

Julia sa...

Egentligen vet jag inte vad jag ska säga, för jag kan inte sätta mig in i din situation. Jag kan försöka förstå, men anar snart att jag knappt är i närheten.
Jag hoppas och vill tro att det inte finns några förlorare i den kamp du/ni går igenom. Utan att alla på någotsätt går ut som vinnare.
Tankarna vandrar ofta till dig och de dina.

Kramar Julia

Kristina Birkesten sa...

Johbur!
Jag känner igen hopplösheten. För dig är den nu. För mig är det länge sen.

En lång tid efter att min son, Mikael blivit änglabarn klarade jag inte av att se en barnvagn, eller någon gravid kvinna för det gjorde så ont.

Jag klarade inte ens att se små barn på TV..

Jag kände mig som en förlorare och jag förstår att du också gör det.

Jag önskar av hela mitt hjärta att ditt liv ska vändas, att du kommer att känna dig som en vinnare!

Tänker på dig!
Varma kramar!

Jenny sa...

Hej Johbur,
Sitter har och lipar efter en misslyckad ivf.. tycker du ar sa positiv trots allt du gar igenom. Onskar att jag var som du.
Kramar fran Jenny

Johbur sa...

Jenny, jag är ledsen för det misslyckade IVF-försöket. All önskan och iver som bara försvinner...det tar andan ur vem som helst. Jag hoppas du tar dig upp. Uppåt är en bra riktning efter att allt rullat färdigt i utförsbacken. Låt det bara rulla klart först.

Stor, stor kram!
Johbur*

Unknown sa...

Och jag tror delvis att den där hopplösheten liksom alltid kommer att ligga som en liten skugga över allt annat...

När jag ser stora, runda och härliga magar så känner jag en viss hopplöshet kring att aldrig passa in i den där romantiserade graviditetsdrömmen...kanske släpper det, kanske inte...

Men låt det ta sin tid, i perioder klarar jag t.ex. mammatidningar och annat, medan jag i andra perioder vill bli pyroman och elda upp alla redaktioner som någonsin har gjort en färgglad och naiv mammatidning.

Låt känslan få finnas och vara där, till slut tröttnar den också och hoppfullheten sparkar ut den illa kvickt, när du knappt hinner märka den. Eller jag hoppas i alla fall det.

Anonym sa...

Statistik är inte ditt starkaste ämne hoppas jag.