måndag 26 oktober 2009

En ostbåge under vatten, och värre

Ilskan är som den efter en vattenläcka. Ni vet när man står som en ostbåge under vasken och trycker handdukar, smutstvätt, bomull, bindor...allt med potentiell sugförmåga...mot en kraftigt läckande kran. Hoppet om golvet är ute, men kanske, kanske...hinner rörmokaren i tid att rädda källarväggarna från omfattande sanering...

Med svordomarna ringande i rummet hör du plötsligt en annan gäll signal! Du rycker till och slår huvudet i en vass tvättstugehylla. Hårt! Du ser stjärnor och tror det blöder, men har ingen chans att släppa ditt grepp. Den ömma punkten domnar tillslut. Mitt i koncentrationen av skruvande på rattar tillsammans med smärta och synkroniserade försök att hålla vätan borta, ringer den där telefonen du glömde ta med ner i källaren. Telefonen som behövs för att rörmokaren som ringer ska finna din gata, dig och din läcka. Den du skulle ta med ena handen. Telefonhelvetet som mitt i alla pölar av blodvatten som växer kring de trasiga stövlarna ringer från fel våning, och du kan inget annat än att utstöta ljuden från jordens alla samlade svordomar...

Det är så min ilska känns, fast värre.

Under tidigare IVF-behandlingar har jag fått vaga symptom, snälla små påminnelser om allt det jobbiga. Den här har dragit som en bulldozer över mig. När det handlar om biverkningar. Jag är äntligen överens med mig själv om att ilskan måste handla om en biverkning, men på vad?

  • Hormonpreparat från IVF nr 4?
  • En PMS i hästväg inför kommande menstruation?
  • En mix av båda?
I vilket fall är ilskan och irritationen obehagliga och oresonliga, de härjar människan ur mig! Det visar sig inom några dagar. Testdag 1/11. I vilket fall...blir jag en ostbåge under en vattenläcka.
.

7 kommentarer:

Orchid sa...

Hoppas ilskan lägger sig så småningom! Det är en tuff tid du är inne i! Jag håller tummarna för ett positivt besked och då kanske ilskan byts mot en liten, liten strimma hopp!
Kram på er!
Ingegerd

Fertilitetsturist sa...

Åh vad jag hoppas.... önskar så innerligt att ett nytt litet liv håller på att gro...
Kram!

Nilwa sa...

önskar önskar så att det är det sistnämda av dina uppradade förklaringar av vad det kan va som triggar ditt humör. Hoppas med dig. många kramar

Anonym sa...

Johanna, vännen! Det var så fantastiskt roligt att få träffa dig idag - tänk att det redan har gått två år sedan sist...! Det fanns så mycket jag ville prata om men just idag räckte inte tiden till. Hoppas att vi kan ses här framöver - ta en sockerfri(!!) fika å ta igen lite tid. Om du vill. Vad gäller ilskan å humörsvängningarna så tycker jag att du skötte dig alldeles utmärkt. ;) (Fast du kanske åker hem å skäller på katterna å M istället... Vad vet jag?? ;)

Hur som helst, STOOR kram / Lina

Anonym sa...

Äntligen kan man kommentera lite enklare hos dig!

Åh, vad jag uppskattar ditt sätt att skriva. Fantastiskt. Hoppas dock att innehållet kommer att få den där lyckliga vändningen. Tror. Håller tummar. Känner med dig. Och allt detta trots att jag inte alls känner dig.

Kram ifrån mig långt upp i vårt avlånga land.

Julia sa...

Hoppas med så många andra och dig att dina humörssvängningar har just den förklaringen. Alla goda tankar riktas mot dig och de dina. Tummarna hålls så hårt de bara kan.
Tusen lätta kramar!

Mamma Melissa sa...

Jag hejar på med pompoms och käcka ramsor här borta:.))