onsdag 21 oktober 2009

Lill-lördag

"Onsdagsbarn får lida ont. Onsdagsbarn är kärt besvär."

Det kan inte stämma bättre. Ruth och Astrid föddes en onsdag och de smärtsamma minnen dagen skapade gjorde att jag önskade bort den från almanackan. På onsdagar stannar jag fortfarande upp och andas frånvaro, utan att alltid vara medveten om veckodagen. Den bara känns.

Idag är jag glad att onsdagen inte försvann ur veckan, för just den här får en 5 dagar gammal blastocyst* flytta in i döttrarnas gamla boning! Likt forna tider vill jag se dagen som en slags början på veckoslutet med anledning till fest, där hundra celler får chans att motbevisa sin självsvådliga sida, fortsätta växa och bli ett barn som landar i famnen en av de där dagarna...

---

*Efter två dygn har ett embryo optimalt 4 celler och efter 3 dygn 8 celler. När ett embryo odlas till dag 5 eller 6 kan det i gynnsamma fall utvecklas till en s k blastocyst med fler än 100 celler.

Vi kan inte alltid med säkerhet skilja på ett embryo med god prognos till graviditet och ett embryo med dålig prognos till graviditet bara genom att titta på det. Finns det ett stort antal embryon två dagar efter befruktning kan det därför vara svårt att välja ut det allra bästa embryot för återföring.

I det läget väljer läkaren i samråd med paret att långtidsodla embryona för att kunna öka chanserna att välja rätt embryo, då flera av de embryon som inte kan ge upphov till graviditet avstannat i tillväxt under odlingen. Det är förklaringen till att s k blastocyster har en högre implantationschans än sina motsvarande ”syskon” på dag två-tre. (www.fertilitetscentrum.se)

.

5 kommentarer:

Orchid sa...

Jag tänder ett ljus för er idag och håller tummarna för att det naturligtvis ska gå vägen!
Lycka till!
Ingegerd

Honungspojkens mamma sa...

Grattis till den lilla där i! Hoppas att den vill stanna där länge, länge!

Kram

Millan sa...

Skickar varma lyckotankar, och önskar att den lille vill stanna hos er!
Kram från Trollhättan!

Anonym sa...

Fint. Jag hoppas så för din skull. Heja Embryo, heja Embryo!

Unknown sa...

Jag känner likadant med onsdagarna... och nuhar du lagt till ytterligare en aspekt! Tänk....