tisdag 7 april 2009

Smulor av en familj

Att stå vid tröskeln till mitt nya kök och mötas av okänd mark med dofter av passerad närvaro. Pulverkaffet på bänken har jag köpt. Torrmjölk i skåpet. Inget där verkar passa ihop, är inte riktigt mitt. En doft, en färg ett träslag, alla har de tillhört någon annan, flera andra. Familjer i strävan att nå harmoni med begränsad budget. Det har funkat för ett tag men nu gör tiden det tiden alltid gör, lossar, repar, tar sönder och över. Jag har inte fått välja att inget passar ihop och det stör min eviga morgontrötthet. Vill sälla mig till tiden och rasera. Sätta foten i sandslottet! Men köket är för nytt och de som gjort valen har inte hunnit långt nog, hasar i stegen, vill men kan inte stanna.

Jag stiger över tröskeln som gömmer familjesmulor i springorna. Jag kan känna deras närvaro under mina tofflor, min pansar. Familjer är min oönskade fiende, i synnerhet min egen, den drömda aldrig bortglömda. Precis som tiden blir jag nyfiken och kikar under ytan. Pillar undan den översta spy-grön-gul-gråa våden och möts av blommor på en kvist. En bräcklig sådan med röda hemliga knoppar längs sidorna. Var de lyckliga de som levde här? Tiden håller upp fliken och jag träder in i stillhet och värme. Känner vördnad och längtan, blir ett med blomman och doften av ros. Jag kan känna den! Jag brister snart, men inte i blom. Släpper all iver och står blickstilla, en fot över tröskeln. Tofflorna på. Andas.

Dagen är ny och allt är sömndrucket. Träden utanför rör sig med en suck och sträcker ut. Skakar fram fåglar ur ärmarna. De hamnar förvånat på pinnarna längst ut och burrar fjädrarna tätare omkring sig. Tittar, vänder och vickar. Ivrigt hungriga. De små uppenbarelserna blir till praktfulla rörliga insynsskydd för mitt fönster. Än är det tyst, andäktigt. Så stilla att jag förnimmer en kylig droppe som letar sig nedåt längs kylskåpets eviga ansträngning. Hör den landa.

Solen letar färg och spränger på ett ögonblick fåglarna i sång. Grön-gula körer där sångarna ständigt byter plats för att undgå fjolårets skuggande höstlöv, de få som ännu vägrar släppa sin gren. Jag känner med löven, vill greppa den hösten och stanna där. Men de lyriska körsångarna säger med irriterad ton att jag måste fortsätta någonstans. Vrider och väcker mitt avstannade liv. Jag griper en mugg och häller pulver däri. Min mugg. Mitt kaffe. Mitt främmande kök. Jag undrar om de blev lyckliga här? Jag undrar om vi, och vart? Inget passar längre ihop.

.

4 kommentarer:

Mia sa...

Så vackert du skriver, också om det svåra.
Det har sagts åt mej att den svåraste sorg en människa kan råka ut för, det är den då ens barn tar sitt liv.
Men jag vet inte, en sådan svår sorg som man drabbas av då man mister sitt barn är svår att gradera. Jag tror inte att man kan säga att sorgen är större eller mindre beroende på i vilket skede eller hur man mister sitt barn. Det är väl det att då barnet som i mitt fall tar sitt liv så kommer skam- och skuldkänslor till.
Men sorgen och tomrummet som barnet/barnen lämnar efter sig är stort oberoende av situation.
Själv är jag glad för varje dag av de nästan 22 år som jag fick ha min dotter.
Värme och kramar till dej

Sara Johansson sa...

Det är lustigt. När vi gick hem efter ultraljudet i måndags så var det just så, små fluffiga moln på den annars så blå himmelen. Vackert!

Kram till dig.

Orchid sa...

Jag önskar verkligen att det vore annorlunda för dig! Med små fötter som springer över golven!
Kram!
Ingegerd

Kristina Birkesten sa...

Johbur!
"Träden skakar fram fåglar ur ärmarna" Du skriver så vackert och så i din känsla att det går rakt in i mitt hjärta. Jag vet att jag har sagt det förut och tjatar lite men... du berör mig mycket!

Du skrev en gång ungefär så här: "Jag skriver tills jag har skrivit färdigt och ni läser tills ni har läst färdigt" Jag hoppas du har mycket kvar att skriva för jag har mycket kvar att läsa...

Läser också det Mia har skrivit och blir berörd av det som drabbat henne. Jag tror inte heller att sorg låter sig graderas. Den går inte att jämföra. Men har man en gång mist ett barn så vet man vad sorg är oavsett... Jag känner inte Mia alls men jag känner med henne och vill skicka en kram.

Varma kramar till dig, Johbur!