söndag 1 november 2009

Glottis

Vi har haft kissfest i en vecka med avslutning idag!

Tre av fyra tillförlitliga graviditetstest har visat plus, först svagt, sen starkare och nu starkast.

För sju dagar sedan var jag mer än vanligt uttråkad av morgonbestyren och tänkte "what the heck, jag testar"! Inget ovanligt i rutan, men spännande så länge morgonvätskan tog sig tiden att genomsyra resultatfönstret. Dagen efter syntes det blå strecket, det vertikala, just det streck man vill se när man längtar barn! Jag fick vinkla och vrida i samspel med ljuset för att upptäcka linjen som snart blev starkare. Jag tänkte att ett plus är ett plus är ett plus och idag ska jag vara glad.

Jag har nog vetat om graviditeten sedan natten efter återföring. Jag vaknade kl tre och kände mig sjuk. Riktigt sjuk. Jag hostade långt ned i lungorna, var febrig och tänkte att "svininfluensan har kommit för att ta mig..." På morgonen vaknade jag mer eller mindre kry! Jag kom ihåg att läkaren vid återföring nämnde att blastocysten, om den ville fästa, skulle göra det inom det närmsta dygnet. Jag minns också min lusläsartid inne på Familjeliv, med stora ögon på trådar som handlade om tidiga graviditetstecken. Där läste jag om några vars första symptom var en överväldigande sjukdomskänsla som gick över lika snabbt som den kom över dem, och att det hände sig i infästningsstadiet.

Dagen därpå svullnade magen. Jeansen gick, och går ännu, inte att knäppa. Precis som med Ruth och Astrid och en gång innan dess, före ett mycket tidigt missfall. Den blir som fylld med en extra uppsättning tarmar som bubblar runt och spänner. Lika obehagligt som det låter. Och humöret det arma! Min ilska och irritation har gått över gränsen till det uthärdliga. Även det ett sorts tecken. Annars som vanligt.

Rabies + svininfluensa + extra uppsättning tarmar
= gravid Johbur!

Nu vill jag varna för starka bilder. Ni som av humana anledningar har svårt att glädjas åt andras graviditeter. Ni som avundsjukt tycker jag kommit lätt undan då ni väntat och kämpat längre, precis som jag har känt ibland. Ni som avskyr bilder på andras plusstickor och gravidmagar, precis som jag. Ni bör sluta här!

Jag publicerar dem då jag ångrar alla uteblivna foton från tiden med Ruth och Astrid i magen, från en graviditet vars symptom gjorde mig orörlig och därför osynlig för omvärlden. Jag vill att min växande glädje ska få synas, för om den slutar växa skulle jag ångra alla osynliga bevis för omvärlden på dess magiska existens.

Vi kallar hennom Glottis!

Plus nr 1, test nr 2 den 27/10









Plus nr 2, test nr 3 den 31/10









Plus nr 3, test nr 4, officiell testdag 1/11









Innehåll: Glottis












Vilken resa! Glad, trött och rädd.

27 kommentarer:

IVF-Karusell sa...

Åh vad jag njuter av dina bilder pinglan! GRATTIS! Vad fantastiskt med ett nytt litet liv därinne i magen! Nu ska allting gå bra - hela vägen!

Kram!!

Unknown sa...

Hej!

Jag är ofta här och hälsar på. Du har en fantastisk blogg och jag vet ingen som skriver så oerhört klokt och vackert som du. Dina ord berör mig djupt. Det enda som är svårt är att lämna meningsfulla kommentarer. Mina ord känns som de inte riktigt räcker till.

Jag har varit inne flera gånger idag och väntat på att läsa om hur det gick med kissandet. Mina tankar har pendlat med att hon skriver inte för att det inte blev ett kryss och hon skriver inte för att hon sitter och tittar på ett kryss!

Nu sitter jag här och huden knottrar sig. Jag blir så oerhört glad för er skull.

Självklart kommer det att gå bra hela vägen denna gång! Det kommer de stolta storasystrarna att vaka över tillsammans med alla oss som följer med er på resan.

Många, många kramar från Jämtland,
Katarina "amospersson"

Sanna sa...

Följer din blogg och är en av dom som hoppas i det tysta att ni ska få en liten en som stannar på jorden hos er! Dålig på kommentarer, finner inget bra att skriva...

Ville bara säga stort GRATTIS till det positiva testet och håller tummarna för er!

Kram

Vida sa...

Åh Johbur.. är alldeles glad och tårögd när jag läser, jag som egentligen borde gått och lagt mig men som blev sittande och tänkte att jag kollar lite bloggar.

GRATTIS!!!

Kramar

Anonym sa...

Det är med stor vördnad och ett leende på läpparna som jag läser om det som jag redan visste - du är gravid! NI har ett litet frö i din mage som har alla förutsättningar för ett liv på jorden, tillsammans med ER. Det är så härligt fantastiskt och jag är så glad för er skull!

Många många kramar / Lina

Unknown sa...

ÅH! Nu skall vi ha kalas!!!!

Millan sa...

Är så glad för er skull!
Stor, varm kram från Trollhättan!

Nilwa sa...

åhh ja visste de...jag bara visste det....ja sa ju att de lyste egenom texten...fniss...stort Grattis vännen....försök att bara NJUT!!!

Johbur sa...

Tack, tack, tack, tack, tack, tack!!!

:D
Johbur

Fertilitetsturist sa...

ÅÅÅÅH så glad jag blir att läsa detta!!! Heja Glottis! Heja dig! Heja livet!!! KRAM

Eludie sa...

Åh! Det ser bra ut!

Orchid sa...

Det växer ett litet liv inom dig! Så glad jag blir! Jag kan bara gratulera till din växande mage! Jag unnar er verkligen en härlig graviditet utan bekymmer hela vägen fram till den stora finalen!
Jag ska fortsätta stötta på vägen!
Stor kram!
Ingegerd

pärla sa...

å, så underbart! Grattis, grattis, grattis!

Anonym sa...

Grattis! Jag hör till den udda arten som storgläds över andra kämpares graviditeter och fruktar räkmackornas.... GRATTIS och må det gå väl heeeeela vägen!

Honungspojkens mamma sa...

Åh! Vad underbart! GRATTIS!

Kram

nyckelpiga sa...

Hej Älskade Johanna och älskade lille-a mirakel!

Jag visste det! Jag kände det! Jag drömde det!

Grattis min vän! Jag hoppas verkligen med hela mitt hjärta att vi, nu snart kan träffas med våra små hjärtor i små söta vagnar.

Nu vet jag att det blir så, denna gången :-)

Tusen kramar till Er alla tre! Selma

nyckelpiga sa...

Jag är bara så glad att jag kan inte sluta titta och läsa de senaste inlägg av Dig Johanna. Jag har berättat till mina närmaste kompisar på jobbet vid fikat :-) De glädjs med Dig, din underbara kärlek M. och mig och min vackra kärlek P.!

Vill säga till dig att det är självklart att Din fina graviditeten ska synnas, redan nu, magen ska puta ut, glädje ska lysa ur dina ögon - det gör det redan på den vackra bilden.

Kan du tänka dig att jag har tom sparat min första test. Jag skäms inte för det, det är mitt första tecknet på mitt barn. Gud, vad gravid man kände sig...

Juppi!!!Vi är gravida!!!

Kram, kram Selmis

Lina sa...

Åh Jobur!
Massa massa grattis till lilla Glottis!
Jag hoppas och håller alla fingrar och tår för att det ska gå bra!

Vill också tacka för den fina kommentaren. Som du nog vet värmer det varje gång någon som förstår beklagar att ens barn inte fick vara kvar. Och det är så smickrande att höra att man skriver bra av någon som jag beundrar för att du skriver så bra :)
Kramar, Lina

paprika sa...

Alldeles underbart ju! Grattis är ett futtigt ord i sammanhanget, men i brist på annat så...

GRATTIS!!

Julia sa...

Grattis! Å va kul. Tänkte på dig och M hela dagen igår och hoppades.

sparveln sa...

Vännen, aldrig har jag väl blivit så glad åt någon annans graviditeter som när du blir gravid! Sitter här och snörvlar lite grann, tänker på dig, M och lill Gluttis som jag så innerligt hoppas att jag skall få träffa någong gång till sommaren!

Kramar från oss alla i skogen.

Anonym sa...

Grattis!! underbart!

Erica sa...

STORT GRATTIS till er!!!!

Vet inte om jag skrivit här förut, men har kikat in nångång nu och då (oftare på senare tid) och tagit del av det du delger. Berörs så fruktansvärt djupt av allt ni gått igenom, även om jag inte varit i närheten själv.

Nu när jag läser detta blir jag så själaglad för er skull, så OJ!!
Jättegrattis till er, och ännu skojigare är att jag själv testade + i fredags =). Lite skoj när man "hittar" nån så nära då...

Kram till er och håller tummarna stenhårt!!

Jessica sa...

Fantastiska nyheter!
Har läst din blogg länge nu och försökt lämna kommentar men det har inte fungerat...får se om det går nu.

Grattis till ett positivt graviditetstest, njut av varje dag så mkt ni bara kan. Jag är så fantastiskt glad för er skull.
Kram från *Esters mamma

Tildas mamma sa...

Åh, så glad jag blir för er skull! Varmt grattis ända från tårna!
Kram, Tildas mamma

Lilla J sa...

Tjohooo!!! Grattis!!

Kram

Anonym sa...

åååh, vad kul ^^ GRATTIS! hoppas verkligen allting går vägen nu. tänker på er. Kramar!