lördag 9 oktober 2010

Receptet

En sorts sammanfattning av min frånvaro känns på sin plats, men också ett recept! Mitt andra i den här bloggen, för en etikett rymmande bara ett recept duger inte. Ni ska få ta del av Rrrrreceptet utan dess like!

Sommaren började med ett tydligt välmående kring det brustna hjärtat. Stora bitar av all möjlig krafs föll på plats och mitt hårda slit hos terapeuten gav äntligen utdelning. Jag fick klapp på axeln och ett ögonblick av nåd. Min livsväg blev rakare och jag såg bakom krön och bortom kurvor med mina nya X-Ray Glasses. Det var dags att släppa taget, öppna ögonen och bli stor.

Jag fyllde 35. Och bakade tårtor.
De kunde inte bli många nog och de fylldes till brädden med Lemon Curd. Det blev en sötsur sommar i långväga gästers lag och ett och annat magknip. Jag fick exem i present , brännande och kliande skorpor på ögonlock och läppar som vägrade försvinna. Kanske för att jag levde ganska osunt, utan att det riktigt kändes så. Jag njöt av att hälla i mig kaffe, snusa snusar stora som huggkubbar, sola aningen för länge och dricka det där för myckna glaset vin. Jag glömde bort att tiden skiljer de som älskar varandra åt och att inget varar för evigt.

Jag gjorde slut med min institution, väl medveten om att jag aldrig tar examen. Jag såg grundligt till att raderas ur samtliga register och försäkrade mig om aldrig bli påmind genom att slänga eländet i pappersinsamlingen. Jag tog farväl av sömnlösa nätter över rättstavningsprogram och aldrig sinande hänvisningar till böcker där allt jag försökt förklara redan förklarats 1000 ggr bättre. Farväl magisteruppsats som blivit en vagel i ögat, ett onödigt magsår, ett ogripbart halmstrå, farväl...

Så tog vi några gemensamma beslut Kärleken och jag. Det blev med ens så självklart! För hur länge till skulle vi orka vända skinnet ut och tömmas över golven? Vi tackade nej till vårt kvarvarande skitdyra privata IVF-försök nr 5 och begärde en del av pengarna tillbaka. Lika självklart började vi adoptera. Både i hjärtat och hos kommunen. Lilla livet som vi visste skulle bli. Vi började älska ett barn som rent fysiskt växte utanför oss. Det hade heller aldrig varit viktigt. Jag drömde att jag bar ett tummat passfoto klistrat mot hjärtat, där två bruna ögon kikade på mig i smyg. Hon undrade om hon fick älska mig tillbaka.

Jag läste The Secret och visste inte vad jag skulle tycka. Men en nyfiken bibliotekarie tjuvtestar gärna böcker. Den här behandlade lagen om attraktion. En sorts psykisk bumerang-effekt. Be om, tro på och få! Den var irriterande amerikansk, men slutade med att jag satte upp en symbol för min högsta önskan på kontorsväggen, ifall... En repro-skatt ur kommunens gömmor: Marc Chagalls - Gladiolen. Den föreställer en öm moder med ett barn i famnen, gömda bakom en väldig blombukett. En skyddsängel cirklar över deras huvuden och nedanför galopperar en munter häst. Jag önskade barnet!

Så till receptet. Vissa ingredienser är svåra att få tag på, för att inte säga omöjliga. Det kan dock finnas ersättningsprodukter som jag inte har någon kännedom om. Jag tar inte ansvar för att vissa inte tål eller önskar någon av ingredienserna. Inte heller nämns de specifika köksredskap som krävs för tillagning.

Alltså:

- Sikta ned valfri mängd acceptans i basen av några väl avvägda beslut
- Ta 3 till 5 rejäla nypor kaffe, snus, Lemon-Curd, sol och skorpiga exem
- Adoption tillsätts under kraftig omrörning
- Sätt lagen om attraktion på 200 grader och tro att det räcker
- Rör välvispat välmående försiktigt i smeten
- Grädda mitt i ugnen

Namn på receptet: Hembakad bulle
Tillagningstid: 9 månader

Lagom till midsommar förstod vi att en ny hyresgäst intagit Ruth och Astrids gamla etta. "Mille" som är en på miljonen (!) kom till spontant (!) efter 6 år av sinnessjuk barnlängtan. H´n är idag en 20 veckors (!) individ som älskar att åka bil och ställa till buller sent om kvällarna. Hyresvärden klagar inte. Nej, hon knackar försiktigt i väggen och ber hennom höja volymen.

En tidig profil på vinkande Mille

31 kommentarer:

Fertilitetsturist sa...

Ojojoj! Det var minsann ett recept som heter duga det!
Så fantastiskt!
Och så lika magiskt fint beskrivet som alltid!
<3

Hanna sa...

Härligt!! Så härligt!! Ibland är livet konstigt! Man ska nog försöka att stanna upp och bara ta livet som det är! Då händer det!!
Grattis av hela mitt hjärta!

Anonym sa...

Finaste J...

Stora tårar av lycka, förundran och vördnad inför livets mysterier rinner nerför mina kinder.

Till sist lite rättvisa. Äntligen! Jag unnar er all lycka.

Många många Kramar / Lina V

Vida sa...

Och så sitter jag här och gråter igen.. Livets mirakel under oväntat recept. Varmaste gratulationer och oväntat berörd trots att vi aldrig träffats.. Tack för att du delade med dig.

Kram

Anonym sa...

Åh,Grattis till er båda!Så härligt!Jag önskar av hela mitt hjärta att detta ska gå bra men det känner jag på mig att det gör!Stora varma kramar från mig till er båda!Lilla jag

Monica sundström sa...

ÅH så fantastiskt! Jag fick läsa det två gånger innan jag förstod vad det verkligen stod! all lycka till!Kram Monica

Anonym sa...

Så... otroligt underbart! Finner inga ord, men känner enorm glädje för er./Marie

Anonym sa...

Nu har jag läst det igen!!

Denna gång gråter jag inte utan fnittrar istället, det är så härligt alltihop så att det liksom bubblar inombords. :) :) :)

Det är magiskt!!!!!

Lina v - igen.

SN sa...

Ännu en som aldrig träffat dig, men jag blir tårögd och lycklig för er skull! Grattis grattis grattis! Fantastiskt, underbart och magiskt!

IVF karusell sa...

Åh herregud så underbart att läsa! Nu gråter jag tårar av lycka och glädje! Vilket litet mirakel - som kommit till på vanlig väg, helt fantastiskt!

Ta hand om Mille (fint arbetsnamn!) nu, är övertygad om att du är bästa hyresvärden!! ♥

Lina sa...

JAAAAA! Åh, vad glad jag blir!

Linda Borjesson sa...

Grattis! Grattis! Grattis!
Vad roligt och harligt. Onskar er all lycka.
Kram/ Linda

Nilwa sa...

Men herregud! Livet är en ända stor gåta! När man blottar sin strupe och är påväg att lämna de ända man känner till händer de ofattbara!
Jag är så otroligt göad för er skull!!! Herregud! Efterlängtade lilla unge ;-) massor med kramar till fina du!

Sanna sa...

Wow, fantastiskt! Har kollat in på din blogg med jämna mellanrum och hoppats att du skrivit och så får man glädjen att läsa det här!

Känner dig inte men vet att det inte behövs för att beröras och känna äkta glädje med/för någon annan. Önskar er båda all lycka till och stort GRATTIS från hela mitt hjärta!

Anonym sa...

Du berör många med din blogg.Tack för att du delar med dig av er stora glädje. Grattis till underverket

Anonym sa...

Åh, tårarna rinner..
har tänkt så mycket på dig under sommaren, kikat in lite nu och så för att se om du uppdaterat.
GRATTIS!! Det här räcker för att hålla mig glad länge framöver.

/Daniela

Anonym sa...

Trots att jag inte känner dig måste jag skriva att detta känns fantastiskt! Eftersom du är en underbar skribent känner man hur du känner ~ och eftersom man har känt din smärta känner man nu din lycka.

Så roligt! Njut nu av graviditeten och tack för att du delar med dig.

Kram!

paprika sa...

Men ÅÅÅHHH! Så fantastiskt! Största lyckönskningarna till er :)

Anonym sa...

grattis! blir alldeles varm i hjärtat för er skull!!!

Unknown sa...

Hej!
Vilken fin berättelse och vilken fin avslutning i receptet.
Hela mitt hjärta blev varmt och ögonen tårades. Jag blev först så glad över att du skrev i bloggen och sen när jag läste det blev jag ännu gladare.
Alla de varmaste tankar och kramar till dig, magen, maken och katterna.
Katarina "amospersson"

FC sa...

Fantastiskt och underbart! Vilket recept :-)

Anonym sa...

Å så oerhört fantastiskt... varmt grattis till erat mirakel!! Önskar er allt gott!! <3 /Gabriella

Milla sa...

GRATTIS till er båda av hela mitt hjärta!! Har länge följt din blogg och varit lite orolig när du haft dessa långa tysta perioder..Men herregud människa, va KUL!!! Så glad för eran skull! När man minst anar så händer det..Livet är ett mysterium!
Underbart i alla fall..!!
Ta väl hand om varandra nu och jag håller tummarna för att allt ska gå bra!
Jag fortsätter titta in..

Anna-Karin sa...

Så underbart fantastiskt! Många hårda tummar för att allt ska gå väl hela vägen. Det är er såååå väl unt!

Jessica sa...

Här är en till som läst din blogg, men sällan gett mig tillkänna. Du har alltid berört med dina texter och många ihop något att skriva till dig.
Ännu en gång sitter jag här med gåshud och är berörd till tårar, men denna gång av glädje =0 över att du äntligen får bära liv i din mage igen :)
Ett liv som ska du/ni ska få följa lääänge (för det måste vi få bestämma, tycker jag)
GRATTIS!!!!
Varma kramar // Jessica

Tildas mamma sa...

Oj, vad fantastiskt roligt! Grattis, grattis, grattis! Och tack för att du gav mig tillbaka tron på att önskningar visst kan gå i uppfyllelse, även om oddsen är en på miljonen!
Återigen, stort grattis!
Kram Tildas mamma

Amanda sa...

men gud så kul för er ^^ stort grattis ^^ vilket roligt recept..mina varmaste lyckoönskningar till er ifrån mig..kramar <3

Julia sa...

Tusen Grattis!!! Orden fattas mig, som vanligt när jag tänker att jag ska skriva något bra. Så det blir bara dessa eviga men från djupet av mitt hjärta grattis!

Lilla J sa...

Wow!! Så utomordentligt fantastiskt! STOR GRATTISKRAM!

Millan sa...

Åååå!!!
Stort leende här!
ÄNTLIGEN!
Bamsekram!

Honungspojkens mamma sa...

Jag blev så otroligt glad för din skull när jag läste om ditt lilla mirakel, men ser att jag inte skrev något då...

Förstår så väl din oro och hoppas att allt ska gå bra...

Kram