onsdag 27 oktober 2010

Blå himlar

Jag hade förståndet i behåll ganska länge.

Nog förvånades jag över hur efter omständigheterna enkelt det kändes att vara glad. Psyket styrde jag med lätthet bort från realismens käftar mot naivitetens blåa himlar och tänkte tankar jag verkligen trodde på, sådana jag aldrig skulle drömma om att ta i med tång! Självaste gubben Gud kunde inte sagt det med större självklarhet: Vi ska få barn. Vi SKA få barn. Det där "ska" har jag inte tålt sedan barnlöshetens begynnelse, och i bebisvecka 16 kom de första jobbiga symptomen från min intolerans.

Sammandragningarna - som förvisso inte gör ont men får mig att vikas lätt framåt i kramp. Precis som med flickorna, som vi aldrig fick veta varför de dog. Vissa dagar är värre än andra men fri är jag aldrig. I mitt fall vet man inte om dessa kramper är ofarliga Braxton Hicks, eller om de faktiskt utplånar min livmoderhals. När jag inte vet står jag inte kvar med min moderliga blick mot den blå himlen. Den vrids sakta inåt. Än så länge är allt ok och jag kollas noga av min allra bästa Spec.mvc-läkare en gång i månaden, ibland varannan. Vi ska dit idag.

Under tiden passar jag på att berätta för Mille hur älskad h´n är, in mot den osäkra verkligheten uttalar jag orden högt och tydligt för att nå min älsklings nyutvecklade hörsel. Jag berättar om den blå himmel jag vill visa nerifrån jorden. Den där Milles systrar kanske bor.

.

29 kommentarer:

Vida sa...

Varmaste kramen och samma tumhållning som du att det är "vanliga" sammandragningar.

SN sa...

Så otroligt glad för att du bloggar igen, och jag önskar verkligen att allt ska gå bra för er alla tre.

Elisabeth sa...

Jag följer er och håller alla tummar och tår!

Logik och känslor är två skilda ting. Att vara gravid igen med er historia i bagaget... Oro och hopp-resan känner ni ju så väl till och jag önskar jag kunde underlätta för er! Mitt sätt att "överleva" var regelbundna och täta kontroller på spec.mvc och läkare.

All kärlek till er!

IVF karusell sa...

Förstår att det är tusen känslor som snurrar runt i hela kroppen just nu. Hoppas de tar väl hand om er och att Mille stannar hela tiden ut tills h*n är färdigbakad!

Varm kram!

Amanda sa...

jag följer din blogg dagligen och jag håller alla tummar och tår för allting ska gå bra..många kramar!

Lina sa...

Vad kan jag säga annat än att jag förstår skräcken och tårarna, håller tummar och tår och allt annat jag kan få tag om, och hoppas att du iaf får några fina stunder att njuta av mitt i oron. Och när ni kommit över de allra värsta veckorna så hoppas jag bördan lättar lite. För komma dit, det ska ni!

Monica Sundström sa...

Tänk om jag kunde skynda på lite åt er..i alla fall bortom vecka 28..men det kan jag ju inte!! Tänker på er oftare än jag kommenterar! Massor av lycka till monica

Anonym sa...

Hej!
Förstår hur skräckslagna ni är o jag önskar oxå att jag kunde skynda på veckorna men det kan jag inte så jag håller tummar o tår för att allt slutar lyckligt!Stora varma styrkekramar till er båda!Tänker på dig!Lilla jag

Anonym sa...

Hur går det? Håller tummar och tår för er!

Monica Sundström sa...

Tänker på er ofta..tittar in här varje dag. Hoppas av hela mitt hjärta att allt är bra..! Styrkekramar monica

Millan sa...

Kikar nervöst in här emellanåt... Vill så innerligt läsa att allt är väl med er!
Stor kram från Trollhättan

Anonym sa...

Hur går det??
Tittar in varje dag och hoppas att du uppdaterat..
Håller tummarna för er

Anonym sa...

Hej!
Följer din blogg o kikar in varje dag o jag önskar så att allt är väl m er.Hur har du/ni det? Håller tummarna för att allt är bra o att det går bra hela vägen.Skickar stora varma kramar till er.Lilla jag

IVF karusell sa...

Hur är det med er och Mille i magen? ♥

Anonym sa...

Tänker på er, hur går det för er?

Ingegerd/Orchid sa...

På grund av flytt och litet annat har jag varit dålig på att läsa din blogg! Ber litet om ursäkt!
Jag blir så otroligt glad när jag läser att du har en liten inneboende i din "etta"! Ljuvligt!
Jag önskar er innerligt LYCKA TILL!
Ingegerd

Anonym sa...

Vi är nog många som undrar hur det går. Håller alla tummar..

Millan sa...

*undrar*
*hoppas*
*kramas*

IVF karusell sa...

Hoppas verkligen att ni mår bra! ♥

Monica Sundström sa...

Tänker på er så här i juletider och håller alla tummar för att du mår bra! Stor julkram Monica

mrsjones sa...

Glad att läsa om din graviditet. Blev lycklig! Hoppas du mår bra och att allt är som det borde!

massa kramar

Nilwa sa...

Hur går det vännen? Bra hoppas jag! Snälla snälla uppdatera oss så vi oroliga får lugn! Kramar i massor

Anonym sa...

Hej!
Tänker på er o undrar så om allt är bra,vilket jag så innerligt hoppas! Snälla skriv en rad så jag o många m mig får veta hur du/ni har det.Många varma styrkekramar till er båda.Lilla jag

kjersti sa...

Så hittade jag dig till slut igen. Jag följde din blogg förra året men tappade bort dig när en gemensam bloggvän valde att avsluta sin blogg. Så underbart om allt är bra.

Anonym sa...

Vi är så många som undrar...

Bara en liten rad om hur det är.

Snälla.

Kram!

Millan sa...

Undrar så hur ni har det!
Varma kramar från Trollhättan

amanda13 sa...

Undrar så hur det går för er! Hoppas att du skriver snart,

Anonym sa...

Jag hoppas allt är väl med dig, men fruktar det värsta eftersom det var längesedan du bloggade...

Anonym sa...

Ville så gärna få en uppdatering..men inte i dag heller! hoppas att allt är som det ska..! Tänker på er ofta!Kram monica