tisdag 1 februari 2011

Foga sig

Vår son vill inte vända sig för allt smör i Småland! Och vill han inte har han säkert fog för det. Ca 3% av barnen sitter i säte när det beger sig och jag kan inte påstå att vi blev det minsta förvånade. Vi befinner oss ofta på den lilla sidan procenten.

Läkaren, som hade bästa intentionerna och en stark tro på att verkligen lyckas vända Mille, lyckades alltså inte. Hon både svettades och stånkade i vånda över den lille rackarens bångstyrighet. Hon fick ett bra tag kring Milles rumpa och huvud (ty jag har "en nätt liten mage och bär en nätt liten bebis") men när han tryckts halva varvet vek huvudet undan som en nickedocka. Tre tappra försök klarade vi av.

Vändningsförsöket var allt annat än behagligt. Först fick jag en dos Bricanyl, astmamedicin, i armen med påföljden hjärtklappning och allmän ångestkänsla. Som bakfylla. Bricanyl ges för att minska förvärkar och om man har ordentliga sammandragningar där man misstänker påverkan på livmoderhalsen. Jag minns hur jag bönade och bad om denna medicin under graviditeten med flickorna, men vägrades.

Vid ett vändningsförsök skulle sammandragningar göra jobbet omöjligt. Då jag vanligtvis har en ständigt sammandragen livmoder bjöd därför resten av dagen på ovanligt lugn i den regionen. Bricanylen var alltså inte det värsta, utan det alltför kraftiga trycket mot den jag älskar som mest. Inte ofta man kan se konturen av hela bebisen under skinnet, manglas framåt i tunga knådningar. Inte ofta och inte igen.

Mille ligger gott i sitt säte.
Vi fogar oss därefter.

.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mille är en pojke(!!), en envis liten pojke. Det gillar vi :)))
Är sååå otroligt glad för er skull.
Hoppas varje dag att du ska ha uppdaterat så att vi får reda på hur ni har det.

Kram från Daniela (mamma till en annan liten Mille)

Ingegerd sa...

Ja, en liten bestämd knatte, tydligen! Ni får nog ta emot honom på det vis han bjuder!
Jag är sååå glad för er skull!
Ingegerd (tidigare Kids and Orchids)

Vida sa...

Låter som en jobbig upplevelse och som om Mille verkligen vet vad han vill....

Kramen

Jessica sa...

Så underbart att komma in och se att du skriver igen :)
Som jag har undrat hur det går för er.

Vändningsförsök låter verkligen inte som en trevlig upplevelse och det vill jag nog inte uppleva :P
Jag hoppas att jag slipper det.

Vad roligt att läsa att ni väntar en pojke, ja flicka hade u varit lika roligt, men det är roligt att få veta innan :)

Nu är han snart här, eran Mille :)

Kram

Emma sa...

Hamnade här av en slump och kan berätta att båda mina barn har legat i säte. Alva gick inte att vända och förlöstes med snitt, vilket gick jättebra. Maja lyckades dom vända och hon stannade i rätt läge. Lycka till!