torsdag 20 maj 2010

Den äkta maken, blixten och svarta skuggan

- Men har du sett! Det blommar ju här, precis just här! Pekar den euforiske äkta maken där en Förgätmigej nästlat sig genom plattorna för att stolt stå i kvällens sista solstrimma. Den lilla ljusblå står mitt framför flickornas trollhasselträd, med de krulliga nyspruckna löven som nyfikna åskådare.

Den äkta maken fortsätter gladlynt mot skogsgläntan där det kraxar förfärligt mellan stammar och nygröna grenar. En svartglansig trygghetssökande kattpojke följer hans steg, och plötsligt dyker den glansige ned bakom en tuva böljande majgräs. Tuggar i sig något med vingar och ser nöjd ut. Ett gult sökande öga mot balkongen och jag blinkar sakta tillbaka min kärlek.

Den äkta maken pinglar och ropar "Godis!", ovetandes om den svarta skuggan som följer, men jag ser. Jag följer dem med blicken från mitt varma hörn, hela vägen mot skogsråets boning bland björkarna. Hon som lockar och pockar, prasslar och viskar farliga härligheter för nyfikna öron. Han finner inte det han söker och förtvivlar. Pratar högt men otydligt. Pinglan ljuder snabbare och kraxandet accelererar. Är hon redan hemma? Den äkta maken och svarta skuggan försvinner till ljudet av mitt oros hjärta.

De nya utemöblerna, faktiskt de första riktiga jag någonsin ägt och förhoppningsvis de sista, är gjorda av "aintwood". Namnet säger en del om dess karaktär. Underhållsfritt, hållbart och kladdvänligt. Jag undrar vem som ska kladda, och om. Ingenting är givet i ett liv som vägrar löften och mitt hopp sträcker sig endast bortom skogsdungen där det låter nyutsläppt ungkatt. Håller huldran kalas? Ska hon locka mina sökare vilse?

En grå blixt far plötsligt genom gräset, och dess svarta skugga. Just som jag hör åskan mullra och ser den äkta maken skymta mellan raderna av fagra björkar. Det slutar kraxa och åskan stillar sig över den modiga Förgätmigejen, kärlekens och vänskapens blomma. Ett leende möter min avtagande oro och jag blinkar sakta tillbaka min kärlek.

.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Du har så rätt,ingenting är givet här i livet men jag hoppas av hela mitt hjärta att ni ska få någon/några som sitter o kladdar vid era nya utemöbler!Jag håller både tummar o tår för att det ska bli så!Stora varma styrkekramar till er båda.Lilla jag

Nilwa sa...

hej vännen!
Hur har du det? Hoppas okey! eller helst bra men de vet jag att ni säkert inte har.
Saknar dina texter, din blogg.

Tänker så ofta på dig. Massa kramar Jenny

IVF-Karusell sa...

Hej tjejen -hur mår du? ♥

Anonym sa...

Hej! Hur har du/ni det? Jag saknar dina kloka funderingar o texter,men förstår samtidigt om du inte har orken eller lusten att skriva.Men jag saknar din klokhet o ditt sätt att skriva,du ger mig stöd o tröst när jag är på botten,men du ska ju självklart inte skriva för min skull, missförstå mig inte.STORA VARMA KRAMAR från mig.Lilla jag

monica sundström sa...

Önskar så att allt är väl med er! tittar in ofta för att se om du uppdaterat...
Massor av kramar monica

SN sa...

Johbur! Förstår om du inte vill blogga, men vill bara säga att jag saknar dina inlägg.

Anonym sa...

Saknar dig!!

Elisabeth sa...

Vill bara skriva att jag tänker på er!

Varma kramar/Elisabeth med *Vendela*, Vilda, *Vega*, Ville och Vilja

Nilwa sa...

Var är du? Hur har du det? kan du inte lägga ett litet inlägg så vi alla som följer dig vet hur du har det? Vi saknar dig!

kram Jenny

Anonym sa...

Nice brief and this enter helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.

Monica sa...

Hej igen!
Sommaren går mot sitt slut och ännu ingen uppdatering..hoppas sååå att det är för att du har fullt upp och går mot glädjande besked.

Tänker ofta på er! kram Monica

Sandra sa...

Hur resonerar man när man bloggar om sina döda barn? Hur ser framtiden ut?

Millan sa...

Dina rader är saknade här...
Hoppas innerligt att allt är väl?
Stor kram från Trollhättan!

monica sundström sa...

Hej! Ännu ingen uppdatering..! hoppas att ni mår ok och att du lämnar ett litet livstecken snart! många kramar monica

IVF karusell sa...

Hej tjejen - hur är det med er? ♥

Anonym sa...

Hej! Hur är det med er? Saknar dig! Stora varma styrkekramar till er båda.Lilla jag

Anonym sa...

eiylqizlmtdwrkiepwvn, justin bieber baby, wystill.

Millan sa...

Kikar in och lämnar en kram!

Unknown sa...

Hej!
Jag saknar dig och dina kloka och vackra ord här i din blogg. Hoppas att allt är bra och att du snart återkommer.
Idag tänker jag extra mycket på dig och de dina. Jag skriver om det i min blogg.
Mina tankar och många kramar Katarina "amospersson"