torsdag 4 februari 2010

Utan förr eller senare

Jag orkar inte alla stolta *som vore vi de enda på jorden* - mammor och pappor till minikomlingar. Egentligen är de vanligast i världen! Jag orkar egentligen ingenting, men minst av allt föräldrar till levande barn, eller levande barn till stolta föräldrar. Inte nu. Lika mycket som deras lycka är just deras är vår sorg just vår, och där tror jag vi stannar. Förståelse och engagemang uteblir när världar flyter i olika rymder. Ni slipper, vi slipper, allt gott.

Jag var på IKEA idag, för den som inte redan förstått...

Inget ställe i världen får mig att känna mig så misslyckad som bland hundratals gravida under samma tak. Synd att de har så bra och billiga förvaringslösningar! Jag brukar förresten otippat vägra barnavdelningen, och tar hela långa vägen tillbaka till start och trappan ned till "spara och förvara". Jag vill också vara vanligast i världen, brukar jag tänka på sista steget och vänder blicken uppåt mot fiket där jag aldrig vill sitta.

Jag orkar inte alla grattis och glädjetjut! Nu har samtliga IVF- och DödaBarnSystrar blivit gravida, om de inte redan fött barn och väntar nummer två. Även om jag är tacksam att ljuset vänder för de som tagit sig igenom stora förluster blir jag förkrossad över att det aldrig händer oss! Jag är bitter, ful och fel och för andra är barnalstrandet en dröm som förr eller senare går i uppfyllelse. När den gör det vittnar samtliga om en större mening med livet. Min mening med livet, den förblir lite mindre om jag ska tro den lyckliga merparten.

Jag kan inte längre tycka att det är en bedrift att genomgå en eller två IVF:er innan barnet kommer. För tillslut kommer det, ett efter ett efter ett och förgyller de flestas liv. Alla dessa förväntansfulla graviditetsbesked...Visste ni förresten att 2000-talets stora boom är tre- eller fyrbarnsfamiljen! Själv har jag två katter och skulle gärna skaffa fler, och kanske finns det de som inget hellre önskar än just två katter, eller fler. Avsky mig då gärna! Vi flyter också i olika rymder.

Jag önskar jag var mer storsint, och kanske var jag det en gång, men jag har blivit en småsint bitterkärring som slår sig fri med jämna mellanrum. Jag vill inte bara ha dåliga erfarenheter av hur en graviditet slutar. Bilder av döda barn bakom ögonlocken. Men kanske är det den enda bild jag får? När andra lyckas måste någon misslyckas. Så ser verkligheten ut. Jag undrar ibland vad jag gjort för ont, och för vem? En martyr? Ett offer? Nej, jag är en mångårigt förtvivlad och därför arg människa i en påtvingad verklighet som kretsar likt en äcklig gam kring alla utvägar.

Jag var på ultraljud inför embryoåterföring nr 14 idag, för den som inte redan begripit...

10 kommentarer:

Anonym sa...

A fy fan vad jag hatar IKEA, det varsta stallet for ofrivilligt barnlosa. Jag fattar precis! Numera aker jag inte dit, jag handlar mina mobler pa andra stallen fast det ar dyrare.
Kram Jenny

Nilwa sa...

Du är inte ensam.... Jag är kvar!!! Lika bitter, orkeslös, kämpande, barnlös änglamamma som inte fattar att hon kanske snart ska ge upp!!!
Dina tankar är mina tankar! Allt du skriver upplevs varje dag! Inte till någon tröst, jag vet, men jag är här om du vill kräka ur dig!!!
Stora stora kramar

Anonym sa...

Hallå!!! Har du glömt mig??? Jag är också kvar!!! Inga barn här, så långt ögat kan nå!!!Eller räknas inte jag....

Orchid sa...

Bara en kram och hållna tummar!
Ingegerd

Anonym sa...

Du får vara bitter,arg o allt på en gång,det är inte konstigt alls! Jag lider med dig även om det inte är nån tröst.Kan bara hoppas o hålla alla tummar för att det ska lyckas även för dig.Du finns i mina tankar alltid o önskar så att det ska gå bra!Tusen kramar! Lilla jag

Anonym sa...

Min fina, fina vän! Du är en fantastisk människa på alla sätt man kan tänka sej. Finns det någon människa på denna jord som typ inte gjort nåt ont någonsin, så är det du;)! Hoppas, hoppas, och tänker, tänker, massor på dej! Vill att du ska må bäst! Dina ord i skrift är dessutom makalöst bra. Imponerad varje gång!
Stora styrkekramar från din vän här uppe i storstan som äntligen kanske lyckas trycka på rätt knappar...

Anonym sa...

Jag skickar en stor KRAM till dig - tror du behöver det. Här kommer några till: KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM!!!!!!!!!!!!

Lina V (Kram!)

Vida sa...

KRAM från Liv

Elisabeth sa...

Många varma kramar från mig!

Anonym sa...

Kan IKEA ha barn- och familjefria dagar, kanske? Jag blev chockad när jag var där sist och det lär dröja innan jag åker dit igen.
Du skriver så bra- precis som det känns. Fan att behöva uppleva det här.
//Anna