måndag 5 april 2010

Passerad

Påsken handlar om död och uppståndelse. Hur någon har gått före in i döden men också hur livet segrar över den under påsknatten. I alla fall om man är övertygad i sin Gudstro, och pratar man hebreiska betyder påsken "passera" eller "gå förbi". Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan betydelsen och händelsen...men kanske syftar den på att så många gick förbi den sårade och svikne sonen utan att stanna till?

Jag är inte övertygad, men ändå intresserad av historierna kring vår vedertagna tro. Fenomenet Gud fascinerar mig. Mest blir jag förbannad på den gudomlige som inte gör något åt världens orättvisor, men så tänker jag efter...hur kan jag bli arg på någon jag väljer att inte tror på? Svårt att förklara det där. Men jag nästan vill att Gud ska finnas så att jag får vara ursinnig! Det måste vara svårt att inte vara arg på Gud även om man tror!

Jag passerar många gravar på min väg fram till flickornas. Jag stannar ofta till. I det nyanlagda gravområdet ligger många barn en meter under jord, där ovan står trasiga mammor och pappor med tårar som regn över svårtända gravljus och önskar uppståndelser och små mirakler. Men det var bara Guds gudomliga barn som fick återuppstå. Våra ligger kvar.

Den här Guden förresten...han var tydligen en grym, hänsynslös, hämndlysten våldshärskare med dubbelnatur etc. Det kom författaren Eva Moberg fram till efter att ha studerat Gamla Testamentet för att teckna ett porträtt av Gud. Den heliga texten är tydligen späckad av blodiga massakrer, straff, lydnad, förbud mot rasblandning, herrefolksmentalitet och nästan inget av förlåtelse och medkänsla! Och jag undrar med tanke på ovanstående, vilket som egentligen vore värst? Att Gud finns eller att Gud inte gör det?



Uppståndelse tack!

Påsk vid graven

6 kommentarer:

monica Sundström sa...

Hej johanna!
Jag är dotter till en mor och far som har levt ditt liv med barnlöshet och graviditeter som slutade så din er gjorde. efter många år av tårar och sorger adopterade dom mej! Säger inte att det är din lösning men jag har alltid känt mej otroligt älskad! känner med er och kommer att följa din blogg!
Kram Monica sundström fd Hult född och uppväxt i billingsfors!

Johbur sa...

Hej Monica, och stort tack för din kommentar! Roligt att du fann mig, och överraskande! Minns dig så väl :)

Jag och M tror mycket väl att adoption är en lösning för oss, bara det att vägen dit är snirklig och svårpromenerad. Jag hoppas och tror att vi snart är framme.

Jag blev varm när jag läste om hur älskad du känt dig! Jag tror inte det går att ta miste på en adoptivförälders kärlek till sitt efterlängtade barn, men jag undrar ibland hur man bäst förklarar ständiga IVF-försök när gener trots allt är oviktiga när det kommer till kärlek?

I hjärtat är adoption inget andrahandsval men vi trodde det var svårare...då.

Jag är glad att du läser hos mig och lika glad om jag får höra från dig igen!

Kram J

Linda Borjesson sa...

Hej Johanna,

Linda Borjesson har, skriver fran Miami Florida.
Har precis hittat din blogg. Du skriver sa fint.
Mina minnen med dig nar vi vaxte upp ar sa underbara och fina. Ursakta om jag skriver lite pa engelska, lite svart med svenskan ibland.
"You are a beautiful person inside and out. You are stronger than you think. You never know what tomorrow has in store for you. Live each day to it fullest. God has a path for all of us. Surround yourself with good energy and people who understand you and care for you"
Kommer folja din blogg. Halsa din mamma och pappa och bror. Kramar Linda Borjesson

IVF-Karusell sa...

Så fint ni gjort vid graven ♥

FC sa...

Vad fint ni gjort vid graven. Jag kommer tillbaka till din blogg då och då och berörs alltid...

Påsken, alltså betydelsen passera/gå förbi handlar förresten om när Israel var fångna i i Egypten. Man smorde lammblod på dörrposten för att dödsängeln skulle passera istället för att ta den förstfödda sonen...

Johbur sa...

Linda! Så roligt att höra från dig! Min barndomsvän och granne. Visst gjorde vi det mesta tillsammans? Bästisar som vi var...

Är mest lite chockad över att du funnit hit, och glad förstås! vet inte vad jag ska säga...men förtsätt gärna läsa ända från ditt soliga Miami! Hur många år är det nu...

Önskar dig och de dina allt gott!

Stor kram J