tisdag 20 april 2010

Istället för tabletter

När Ruth och Astrid försvann (då hade de på sin höjd försvunnit, inte dött) blev texter otroligt viktiga. Nästan övernaturligt viktiga. Var texterna bra kunde de dämpa den värsta ångesten när jag höll mig koncentrerad mitt i ett livgivande stycke ordkonst. Så fort jag slutade läsa eller skriva var det över mig igen...mitt undermedvetnas försök att få mig att förstå att jag aldrig skulle uppleva mina döttrar igen. Inte ens deras död! Så jag samlade citat, artiklar, böcker, dikter, musiktexter, medicinska rapporter och forum-inlägg...som jag intog istället för att skära mig, istället för tabletter.

Idag fann jag några av dem i en mapp på lilla "knähunden". En övergiven mapp innehållandes mängder av vällagrade citat ur mitt hjärtas svarta arkiv. Lappar lades på högar i skåp och under, på fönsterbrädor och i kuddvar, på olika datorer och med pilar till nya citat och egna förvirrade tillägg och tankefragment. Kanske samlade jag minnen. Kanske förträngde jag. Kanske var raderna det enda som fanns kvar efter att jag dött av sorg. För jag var verkligen död och mina döttrar försvunna, så mycket visste jag, och att jag hamnat i helvetet.

Ur textsamlingen finner jag några rader som fascinerade mig, och jag minns precis vad jag såg, precis hur jag tänkte och precis hur det kändes i mörkret omkring mig...

---

Elliott: "-Vi förlorade ett barn förra hösten. I elfte veckan. Man kan inte begripa vart det tar vägen. Ibland får jag en känsla av att det sitter på mina axlar här, men jag kan inte se det. Det är som en pytteliten tyngd strax bakom nacken, som en doft jag känner igen."

Mitt ansikte är uttryckslöst, det stämmer inte med kaoset inuti. Det borde ha stora sår och blåmärken, det borde blöda. Det borde se betydligt äldre ut.

(Ur En himmel för Elliott av Katarina Danielson)


---

" Det finns människor som har nycklar till oss själva. Som kan låsa upp rum som vi alltid burit inom oss, men där vi inte varit tidigare."

"Det var dessutom mareld i vattnet, så att jag kunde sitta på bryggans badtrappa och sparka glitter ur det mörka vattnet under mig, samtidigt som jag hade stjärnornas glitter och universums svarta ocean över mig."

(Ur Musselstranden av Marie Hermanson)

---

"Kanske är den här världen en annan planets helvete". (Aldous Huxley)

---

”Tiden läker alla sår” är ett exempel på en myt som får oss att tro att vi kommer att må bättre bara vi låter tiden gå. Vi känner till människor som väntade i 20-30 år eller längre utan att må bättre. Tvärtom fördjupades deras smärta."

"Omgivningens reaktioner kan ofta sammanfattas i följande punkter:

* De vet inte vad de ska säga
* De är rädda för våra känslor
* De intellektualiserar och ger svårföljda råd
* De lyssnar inte på oss
* De försöker byta samtalsämne
* De vill inte tala om döden"

(Svenska Institutet för Sorgbearbetning)

---

"minnen
två fingrar
stoppade i livets
mun"

(Valzhyna Mort: Tårarnas fabrik)

---

Och innan jag fann mappen idag ringde jag kommunen för att påbörja vår adoptionsutredning!


7 kommentarer:

Lina sa...

Åh vad härligt att ni tagit första steget mot adoption! Blir så glad av att läsa det, både för er och det framtida barnets skull. Kram!

SN sa...

Fina Johbur!

Förstår vad menar med att hålla sig kvar i texter och ord. Jag läser din blogg och håller andan. Jag har gått igenom en mindre kris i mitt liv, och dina ord har blivit otroligt viktiga. Inte för att våra sorger är jämförbara, långt ifrån, utan för att du uttrycker dig så otroligt klokt och vackert. Orden får mina egna onda tankar att sluta snurra för en liten stund.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med adoptioner, men jag håller tummarna för att det flyter på bra och så problemfritt som möjligt för er.

Orchid sa...

Jag är också en ordsamlare. Jag har också en mapp med allt möjliga rader i! Dom har hjälpt mig då och då, ibland har jag till och med glömt dom, men hittat dom igen!
Innerligt lycka till med adoptionsprocessen!
Jättekram!
Ingegerd

Linda Borjesson sa...

Hej Johanna,

Tack for ditt svar. Du kan garna skriva tillbaka till mig pa min email LBORJESSON@BELLSOUTH.NET.

Kram Linda

Anonym sa...

Hej! Här är en ordsamlare till,när det var som värst samlade jag ord,citat o skrev en del själv när jag orkade.Dom finns samlade i en liten bok som jag tar fram då o då.Hoppas det går snabbt o smärtfritt m er adoption,vet inte själv hur det funkar men jag önskar av hela mitt hjärta att det slutar lyckligt!Stora varma kramar till er båda.Lilla jag

Elisabeth sa...

Här är en ordsamlare till som tänker på er och håller alla tummar och tår för er.

"Det som ligger bakom oss och det som ligger framför oss är småsaker i jämförelse med det som finns inom oss." Ralph Waldo Emerson

Varma kramar/Elisabeth

monica sundström sa...

Hej igen!
Åååh så roligt att ni tagit första steget mot en adoption!Har ju själv bara goda erfarenheter av att vara adopterad..!Min mamma och pappa förlorade också två barn i två olika graviditeter de föddes alldeles för tidigt. Den vetskapen har funnit hos mej i alla år , inte som något traumatiskr utan som en helt naturlig del av vårt liv.
Jag har när jag blivit vuxen läst mycket av det min mamma skrev under dessa hemska år av hennes liv och det har hjälpt mej att förstå.
Massor av lycka till!
Monica Sundström fd Hult

Ps maila mej gärna om du vill1
anemon2009@live.se