lördag 7 november 2009

Sorg är ur modet, men inte Dr Martens

Jag var aldrig inställd på att hamna i kris. Nu pratar jag om våra döda döttrar. Vilken modern människa är det? Vi ska lyckas och vara lyckade, därför blir muren kring "mig" och "dem" allt högre i vår strävan mot stora L. Jag tror sorger blir alltför privata i den skuggan.

Det hjälper att veta att man inte är ensam. När jag hör om och känner igen kan jag lättare lyfta blicken från mig själv och bryta självcentreringen. Det är tröst. Jag har kommit att avsky "det ska nog ordna sig". Det? Ska nog? En sådan tröst är ingen tröst, den är ett hån som förminskar min upplevelse.

Allt ordnar sig inte. Allt går inte att förändra. Möjligen ändrar sorgen karaktär och blir enklare att handskas med men att tro att allt ska ordna sig är en skymf mot livet, det oförutsägbara i att leva. En axelryckning.
Livet är större än så.

När man inte längre väntar på att lampan ska tändas har man börjat samleva med mörkret. Gråten är slut och det som finns är en tom korridor full av ekande steg. Dr Martens med stålhätta går där. God tröst, den som inte skymmer, förnekar eller försöker ta bort det onda gör den sortens korridorsliv lättare att leva.

Jag blev lika glad för er goda tröst, som för er glädje, kära läsare och vänner! Nu pratar jag om Glottis. Ni har plockat några stenar från den höga snygga muren.
Ibland är framsteg att rasera...

.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej igen!
Jag läser om och om igen, känner med dig och det blir tjockt i halsen.
Lilla, söta A kom på nu på eftermiddagen att vi ska tända vår lykta för er idag igen. "Mamma, det är en mörk dag idag också!". Tänk om hon visst hur rätt hon hade. Därför är lyktan tänd för er även denna mörka dag.
Alla varma tankar och stora kramar går även denna dag till dig och de dina,
Kram Katarina med familj

Johbur sa...

Katarina!

Tack till söta lilla A och dig för dina ord och handlingar. De lyfter mig ett par centimeter från stolen...

KRAM!
J

Vida sa...

Stor varm kram, tänker på er.

/Liv