fredag 13 november 2009

Hang-up

Jag har givetvis många symptom efter händelsen "föda två friska döttrar till döden". Några har gjort mig till en bättre människa, andra till en mer...annan. De jobbiga är förhållandevis milda nu och jag kan hantera dem. Två exempelsymptom jag gillar är ökad ironi och sarkasm, som inte sällan förväxlas med bitterhet. För mig är det överlevnadshumor.

Ett annat är att jag drar mig undan, särskilt när det kommer till sammankomster där jag inte kan bereda mig på vad som komma skall; glädjebesked, felstämda kommentarer och annat. För många går det inte att förklara magin och uppgivenheten kring våra Ruth och Astrid och jag har inte råd att slösa energi. Den finns knappt. Jag håller mig gärna till människor jag vet var jag har och tror därför jag eliminerar subjektiva överraskningsmoment. I alla fall några av dem.

Därtill saknar jag gnista och initiativförmåga. Hör sällan av mig ens till de jag älskar. Bjuder sällan in eller till. Högst ofrivilligt men kanske förklarligt när delar av mig ligger en meter under jord. Jag känner mig ofta blasé, inför oviktigheter som blivit oviktiga i jämförelsen överleva mina barn. Det kan handla om amningshysteri, tycke-smak-snack, att uppröras över familjemedlemmars egenheter, vara duktig, snygga till tomten, lyssna på gnäll, ha rätt...

Ytterligare ett symptom är min färska hang-up vid procent och sannolikhet. Jag förundras enormt över det faktum att jag, Kärleken och våra barn, embryon och blastocyster oavbrutet faller under det som i folkmun kallas "mycket ovanligt". Om vi ser ett "men" efter en förklaring över normaltillstånd anar vi att texten som följer handlar om oss:

"Inte ovanligt...smärtor... blödning... helt normalt...men symptomen kan också betyda att det är början på ett missfall. Ca 10% av alla graviditeter leder till tidigt missfall." (Karolinska)

"Om en kvinna har haft minst tre missfall i följd... talar man om upprepade missfall men det är mycket ovanligt – bara cirka 1 procent av de kvinnor som försöker skaffa barn råkar ut för upprepade missfall. (Vårdguiden)

Sannolikhetssymptomet har givit följande:
  • Efter återföring av blastocyst odlad i 5 dagar ligger oddsen på 50% att det fäster (det gjorde det). Missfall efter infästning är så ovanligt att endast 10% drabbas (enligt ivf-doktor).
  • Upprepade missfall på tre eller fler är mycket ovanligt och uppgår till ynka 1%. (vi har nu haft tre)
  • "Risken" för tvillinggraviditet vid IVF är ca 2% (vi var lyckligast i världen). Endast 3 av 1000 graviditeter är en tvillinggraviditet.
  • Att föda ett dött barn efter v 20 är mycket sällsynt, 1-2% av alla tvillingar föds döda. (Ruth föddes död, Astrid med livstecken)
  • Endast 18% känner mindre sammandragningar innan v 15. I de flesta fall är de ofarliga och förknippas ej med förtidsbörd. (mina startade v 12 och uppgick till fler än 60/dag med dödligt utfall)
  • Så få som 2-14% drabbas av graviditetsdiabetes, som vanligtvis försvinner efter förlossning. (min är här för att stanna men kallas i nuläget "pre-diabetes")
  • 25% löper återkommande risk för "sent missfall" om det hänt en gång tidigare (gillar vi!)
Även om hang-ups ger emotionella begränsningar hindrar de inte mig. Jag håller mig sysselsatt och alert. Med siffrorna på bordet kan jag lättare få doktorerna att inse att något är galet, att hjälp behövs och att vi måste tas på allvar. Jag letar efter skräddarsydd medicin mot oddsen men behöver hjälp att gräva i det bottenlösa diket.

.

5 kommentarer:

Nilwa sa...

STOR VARM KRAM!!! ibland när jag läser de du skriver så blir jag mörkrädd...undrar om jag läser fel...för jag trodde att det bara var jag som höll på med sånt...statestik...sannolikhet och precentsats. MEn kanske är det våra gemensamma öden...kampen efter en graviditet, alla doktorer och möten med sjukvården, våra döda barn och vår fortsatta kamp mot ett syskon som gör att både du och jag letar efter samma svar och samma förståelse varför just Vi...vi båda ska hamna utanför den normala statestiken och på fel sida den. Alltså är du och jag unika...MYCKET unika....men jag vill inte vara unik...jag vill vara helt normal. Låt oss båda få komma på rätt sida statestiken snart.
Sen de här med att inte vilja göra nått..att inte höra av sig eller engagera sig i det som förr betydde så mycket, de tror jag är en del av de vi måste igenom. och våra Bästa vänner och familj hoppas jag förstår det, annars kan de ju kvitta. Vi är värda att väntas på. Tänker på dig så ofta och hoppas att allt snart ska vända. Massor med varma kramar i kalla höst/vintern.

Honungspojkens mamma sa...

Känner igen mig så i att hamna i den osannolika sannolikhetssiffran som är så liten att den är statistiskt försumbar och nästan bara existerar som en fotnot.

Och så blev det ens liv. Till 100 procent...

Kram

Anonym sa...

Skickar bara i väg en kram
/Marie

Vida sa...

KRAMEN om och om igen men en vacker dag kanske jag levererar den själv tillsammans med min citronlemonad

Anonym sa...

Hoωdy, i гead уouг blog οccaѕionally аnd
і own a similаr one and i was juѕt curious іf you get а lot of spam
feedback? If sо hοw do уou stoρ
it, anу plugin oг anything you can reсommend?
I get so much lately it's driving me crazy so any support is very much appreciated.

My webpage ... Näsplastik