fredag 25 december 2009

Vårt dagliga snus giv oss idag

Hos familjen Saknad har veckan varit som lim i ögonen. Skållhet glögg över hjässan, glitter i svalget och is i blodomloppet. Oförmögen att skriva, tänka och älska.

Igår ville jag och M skiljas minst 4 gånger och minst 6 gånger dagligen har ett bråk sett chansen att frodas och härja. Vi skäms! Ruth och Astrid har två ynkliga vrak till föräldrar! När vi äntligen slutat med vårt dagliga snus har något värre tagit vid: bråk, ångest, hat, elakhet, galenskap...

Snusavvänjning liknas inte sällan vid heroinavvänjning.

Tänk er ångest över att klara sig i livet en timma till, att fortfarande vara vid liv när dagen blivit natt. Tänk er dubbelheten i insikten att efter 6 dagars snusfrihet vilja belöna sig med en snus. På allvar! I en blogg som behandlar sorgen efter två förlorade barn och sorgen i en ständig barnlöshet kan snusavvänjning som problem sticka i ögonen, men faktum är att det är svårt. Svårare än vad fantasin ges möjlighet att fantisera.

Snus innehåller: "nikotin, vilket är ett av de mest beroendeframkallande ämnen som finns. Människor kan få ett beroende lika starkt som vid heroin- och kokainmissbruk (kokain och heroin är stark narkotika)...Nikotinet stimulerar det centrala nervsystemet och många upplever att de kan koncentrera sig bättre och får lättare att koppla av...Snus är mer beroendeframkallande än cigaretter och innehåller många giftiga ämnen som gör att tandköttet fräts upp." (drogfritt.nu)

Jag har därför bestämt mig för att behålla mitt tandkött. Kvar att prova under läppen är färsk ingefära och om inte det fungerar "sluta-snusa-kurs" på sjukhuset...

(Imorgon berättar jag om min jul...hoppas er varit en gosig ullkofta över axlarna)

.

5 kommentarer:

Fertilitetsturist sa...

Respekt! Jag vet också hur svårt det är att sluta med snus. Jag slutade för snart 3 år sedan och övergick då först till en nikotinfri variant som hette Real Taste. Den tillverkas inte längre, och ibland undrar jag om det är därför lille NM nu finns... För faktum är att jag fick tre missfall under tiden med Real Taste. När jag slutat gick det bra... Men det finns så klart 1000 andra faktorer som kan ha gjort skillnaden också...
Ja, nu blev detta en alltför lång kommentar helt bredvid själva ämnet...
Jag önskar dig lycka till med det fortsatta stoppet! När du klarat så här många dagar så kan du klara fortsättningen också. Men fy f-n så svårt det är...
Kram

Sanna sa...

Vet också hur hemskt det är att sluta snusa, fick tunnelseénde, lock för öronen och var helt stirrig...sen humöret ska vi inte tala om. Det var första gången jag slutade, höll upp i tre månader.

Nästa gång var när jag fick ett positivt graviditetstest och slutade samma dag, då var det lite lättare eftersom jag inte gjorde det enbart för min skull. Dum, dum, dum som jag var började jag igen direkt när jag slutat amma med förhoppningen om att bara ta en då och då...andra graviditeten slutade jag igen, för att sedan göra samma gamla dåliga sak som att börja efter amning.

Nu ligger jag här framför datorn med en snus inne och dåååligt samvete...tänker att om det skulle bli en tredje graviditet så får jag aldrig ens titta åt en snus igen, det är förrädiskt!

Önskar verkligen er all lycka till med slutandet och hoppas ni inte är lika dumma som mig! Kram

Nilwa sa...

Åhhh om inte det är nog med saker vi måste försöka bemästra!?!
Snusar inte men har en sambo som lovade att när bebis tittat ut skulle han sluta, trots att vi inte fick Nilwa med oss hem slutade han, kan inte fatta hur i all sorg. ( tyvärr har han bara för några mån sen börjat igen) men min liknelse kan nog vara att leva utan socker!!! Hade nog oxå blivit helt förstörd!
Hoppas verkligen du fixar det, men sätt inte för höga krav direkt! Har hört att 2010 ska vara de otursdrabbades omvändar år!!!! De låter väl som ditt o mitt eller????
Stor stor kram j

Orchid sa...

Snus är ju inte bra säger dom! Men ack så svårt att lägga av med. Ja, inte för min del, men jag är rökare och det är inte ett dugg bättre. Ofta, ofta tänker jag på att sluta!
Kram på dig!
Ingegerd

Johbur sa...

Tusen tack för ert stöd! Konstigt nog blev jag gravid med Ruth och Astrid när jag snusade som mest och drack kaffe som aldrig förr! Slutade givetvis vid graviditetsbesked.

Inför de flesta embryotransfers har jag annars slutat med allehanda droger i god tid, men inget...hm.

Kram på er!
J