tisdag 29 december 2009

Igår natt, vid tolv

Den gnistrande diamantsanden utanför dörren ligger vit och stilla. Annat var det igår natt, vid tolv. Då dundrade tunga snösjok från grannens tak i marken. Som små jordbävningar skalv de över grannskapet och väckte grannar och husdjur som förskräckta letade efter oljudet i de nyss svarta fönstergluggarna. Jag var vaken och den enda som sett vad som precis skett.

Av de nyvakna hade någon säkert haft mardrömmar efter en stor mängd hemgräddad pizza och en annan efter en drömgod juldessert. Någon kanske låg och drömde om en hästgård i Dalarna eller undrade varför mormor dricker så mycket och börjar slå. Någon flög säkert ett engelskt litet flygplan, högt upp i luften och jag...jag förlorade min svärfar. Igår natt, vid tolv.

Kärleken flög till minnenas land i morse och jag önskar jag var där. Med, hos och för honom. Ett stöd med ganska bräckliga armar, men ändå något.

Döden låter oss aldrig vila! Bara de döda själva finner stöd i dess armar och jag är avundsjuk. Den är en värld utan kartor och en trädgård full av minnen och smaker. Den är påfluget märkvärdig och lämnar ingen oberörd. En sista diamantflinga på tungspetsen i ett snöskred om natten är döden.

Igår natt, vid tolv, förlorade jag min svärfar och Kärleken sin älskade pappa. Vi var alla vakna.

.

5 kommentarer:

Reina sa...

Så ledsamt. Jag beklagar er sorg. Kram.

Sanna sa...

Åh nej, blir ledsen för er skull...tänker på er!

Har tänkt många ggr på att vissa drabbas av sorg flera ggr om medan vissa går genom livet utan att behöva uppleva det. Känns så orättvist...

Kramar!

sparveln sa...

Många, många kramar till M från oss. Så hemskt sorgligt att läsa och så tomt det blir för M. Trösterikt är det att han har sin fina fru att dela livets bördor med även om det blivit väl mycket av den sortens delande för er del nu kan man tycka, återigen varma kramar till hela familjen B.

Vida sa...

Stor varm kram. Tänker på er.

Liv

Orchid sa...

Mitt lilla barnbarn har mina föräldrar med sig i himlen. Han är mittenstjärnan i Orions bälte omgiven av sin gammelmorfar och -mormor!
Dina flickor har också tryggt sällskap i himlen!
Gott Nytt År och stor kram!
Ingegerd