torsdag 21 maj 2009

Ett år har 365 dagar

I en intervju med Carl Bildt för DN svarar han på frågan vad han tror ska hända under 2009:

- "Då händer det jättemycket, det är ju ett helt år, 365 dagar. "

Ett år är många dagar med lika många överraskningar och omvälvande händelser, mellan vara och icke. Under ett år:
  • Stals Patrik Johanssons bil i Luleå fyra gånger.
  • Erbjuder Internationella Programkontoret elever i gymnasiets årskurs 1 och 2 möjlighet att studera i Frankrike
  • Vill Moderaterna att svenskarnas telefonsamtal, sms och e-post ska sparas till förmån för polisens brottsförebyggande arbete.
  • Lovar en nyutvecklad ultrahögfrekvensvibrometer att hålla mobilbatteriet laddat.
  • Efter att cyklonen över Burma gjorde att 140.000 människor dog, har människor fortfarande levt under extrema förhållanden samtidigt som flera katastrofer, glömda av världen, pågår i landet.
  • Ska olika förvaltningar och intressegrupper smida nya planer för handelsområdet Knalleland i Borås.
Under ett helt år skall jag påminnas om min egen mikrovärld och tillhörande lycka och olycka, det största för mig. I min röda almanacka har jag redan börjat passera viktiga årsdagar som alla hör ihop med mina förstfödda barn. De som inte fick lov att stanna. Ett år sedan jag bar 13 fina ägg i magen, ett år sedan äggaspiration, ett år sedan återföring av två befruktade ägg. Ett år sedan jag bar mitt allra största levande leende.

Dessa datum är passerade nu och kommer att följas av "två år sedan..." Jag skulle vilja stanna vid datumen för första plusset på stickan och flickornas födelsedag men tvingas i en snar framtid ta mig förbi deras dödsdag, minnesdag, begravning, beräknat förlossningsdatum, då de skulle fyllt ett...Min lilla röda har fyllts av dessa påminnelser, inte för att jag någonsin skulle glömma eller vill spela martyr, men för att jag älskar att se mina döttrars vackra namn överst på respektive dags agenda. Före klockslag för möten och innan tandläkartider och kalasbjudningar. Små vackra påminnelser följda av hjärtformade radband innan "det vanliga" tar över.

Tänk att det redan är 365 dagar sedan de sällsamma datumen började samlas...
Jag hoppas de blir fler.

.

Inga kommentarer: