fredag 21 november 2008

Sorgesystrar

Jag har tre magiska sorgesystrar som kommit att betyda mycket!

Den första lärde jag känna på ett övergångsställe, på väg till bussen, efter en introduktion för nyanställda. Lika nya i kommunen, lika nya på jobbet och lika på många sätt. Vi pratade om orter att bosätta sig...med familj....med adoptivbarn? Jag fick snabbt frågan: "Har ni gjort IVF?" Jo då, vi ska inleda tredje och sista försöket. Lika mycket som hon och hennes man, sista försöket! Vi kom att gå hand i handske genom dessa våra sista IVF-försök, men fick olika utfall...En av mina käraste vänner!

Den andra fick jag kontakt med genom Göteborgs Tvillingklubb. Jag trotsade min onda gravidmage och de onda föraningarna för en träff med likasinnade. Det skulle pratas om det svåra och det roliga med att få tvillingar, dubbelvagnar, matning, sömn, ditt, datt... Vi som var där fyllde nog kvoten av tvillinggravida i Västra Götaland! 15 glada par utom två. Vi som var där utan att vara glada, och ett par som aldrig kom. Det paret förlorade sina pojkar i v 32. Moderkakan lossnade plötsligt med följden att modern nästan förblödde och pojkarna fick syrebrist. Någon vecka efter förlusten av våra döttrar fick vi kontakt med detta varmhjärtade par. Ovärderligt! Det visade sig att deras pojkar och våra flickor skulle ligga granne med varandra på samma kyrkogård, intill samma dagis, i samma storstad!
Och med lika sorgsna föräldrar...
Tack S och P för vaktänglarna vid graven!

Sorgesyster tre är mamma till ljusbärarna Antonia och Gabrielle. 21 veckor och 6 dagar små hann dom bli. En kontakt på Spädbarnsfonden förmedlade våra mailadresser. Det visade sig, som ett eländigt mirakel, att våra fyra flickor föddes på samma dag! Änglasystrar!
Det tryggar mitt hjärta att veta att många fler ballonger än vad våra lungor orkar blåsa, kommer att blåsas varje 24/9. Många glada ballonger och såpbubblor som stiger mot skyn.
Antonia och Gabrielles mamma är en modig ung kvinna som bloggar så vackert och rent om sin saknad. Hon hjälper mig att se! En fantastisk änglavärld...
Titta in här: www.mammamelissa.blogg.se

Möten som dessa ignorerar alla skillnader.
Vi är olika, men mesta av allt lika...

TACK!

Inga kommentarer: