söndag 5 juli 2009

Tanten

Det har hänt en del. Alla tänkbara emotioner inkapslade i prasselplast och krullade snören. Jag har hunnit massor och inget alls i fullständig galopp. Det är fortfarande skillnad på min ork och ork efter Ruth och Astrid. Hon därborta, för 9 månader sedan, som älskade kalas och festligheter får något ångest-lust-blandat över sig när det beger sig. Roliga händelser blir snabbt ett stressmoment och trots att de verkligen är roliga börjar hjärtat pumpa för fort och jag blir yr och fallfärdig. Jag känner mig som tanten på "hemmet" som blivit bjuden på släktkalas. När det är dags för efterrätten är hon så trött och svag av all uppståndelse att det är dags för hämtning. Tant är jag bara i hemlighet, inombords, och ibland önskar jag att färdtjänst plockade upp mig alldeles för tidigt. Att personalen gav mig min kvällsmedicin och packade ner mig bland filtarna redan vid sju.

Högtider och stora som halvstora händelser är som en skål med snabbvispad grädde som äts för fort och gulnar i skålen. Efteråt händer det att jag dippar. Gråter och väntar apatiskt in natten, den som inte sovs. Det är som om allt som verkligen är roligt blir ytterligare påminnelser om hur mycket roligare de skulle vara om jag fick uppleva dem med mina döttrar. De som aldrig mer får uppleva något. Roligt blir påmind, blir ångest, blir våt pöl. Det är dubbelt att säga allt det här för i djupet av hjärtat har jag haft roligt, men när ångesten kommer krypande kvittar snabbt skratten och inget spelar längre roll. Jag känner mig elak som känner så men kan inget rå för. Jag får inte själv ihop det, roligt lika med ångest...

Det har fyllts 34 och kanske är det tiden som springer för fort för tanten under filtarna.

5 kommentarer:

Nilwa sa...

grattis kära du på fördelsedagen!!! Hihi känner igen det där med lusten och ork...och att stressen tar vid och sveper undan fötterna på en. MEn vi ska orka, vi ska inte lägga oss ner som en gammal tant, vi ska fortsätta kämpa, kämpa mot de vi önskar mest!

massor med grattis kramar i efterskott

Orchid sa...

Grattis på dig!
Tant! Nej, det blir man inte ens i min ålder, dvs pensionär! Tanter hade vi förr i tiden, numera finns dom inte!
Kram!
Ingegerd

Johbur sa...

Tack, tack, tack!

:) Johbur

Vida sa...

till åldern är du fortfarande ung! Stort grattis!

men jag vet hur det är att vara sådär trött även om min reaktion berodde på andra saker och jag är ingen tant längre utan kan fortfarande bli förvånad över hur pigg jag är.. så det går att komma vidare.

Kramen

Elisabeth sa...

Stort grattis i efterskott!

Å det kändes så skönt att läsa ditt inlägg... jag känner igen mig i nästan varje bokstav du skriver!
Man vill ju så gärna orka... och tycker att vara glad... gå på fest... ha kul... borde ju vara hur enkelt och energigivande som helst!
Men så känns det inte... jo, kanske en kort stund, men sen rasar man ihop som en liten trasa! Trist varar länge, tycks det som... iallafall i myrstegstakt!

Varm grattiskram i efterskott...